Volledig scherm
Theo Hakkert © Carlo ter Ellen - DTCT

Schiphol had Twents kunnen zijn

columnWat we allemaal mis zijn gelopen. Hoe anders Twente eruit had gezien. Met een internationale luchthaven en een business universiteit. Wat als Albert Plesman in een Twents kasteel - Diepenheim heeft de meeste per hoofd van de wereldbevolking - Nijenrode had gevestigd? Aan de Regge en niet aan de Vecht bij Breukelen.

Wat nu als het verwoeste Schiphol was herbouwd op ‘Twenthe’ omdat Plesman na drie jaar aan de Langenkampweg 120 een Twentenaar was geworden? Of heeft hij gedacht: ik moet dat de streek hier niet aandoen, al die KLM-vogels de hele dag. Als vliegen een vlucht neemt, misschien wel 400.000 vliegbewegingen per jaar.

Dat luchtvaartpionier Plesman in de oorlog in Twente kantoor hield, wat een fantastisch verhaal en bijna niemand die het wist.

We kunnen vrijzwevend speculeren over hoe het anders had kunnen lopen, maar het mooiste harde gegeven uit het verhaal blijft toch de dienstfiets. Geen app, geen e-mail; alles van aangezicht tot aangezicht en dus reisden westerlingen per trein en moesten dan verder op de fiets.

Hoe prachtig. Hoe in oorlogstijd de leden van de raad van bestuur het laatste stuk op de fiets moesten afleggen. En toch ook hier weer speculeren. Ik wil weten welke kleur de fiets had, of ie op slot stond en zo ja, hoe het dan met het sleuteltje ging, en of één eigenlijk wel genoeg was.

En nog een gedachtesprong. Hoe KLM anno nu opnieuw gelooft in treinreizen. Vluchten op Brussel worden afgebouwd, reizigers moeten lekker met de Thalys.