Volledig scherm
Wieke Busscher © Lars Smook

Zo overleefden zij de brugklas: ‘Mijn telefoon leg ik ver weg’

De grote stapHun start op de nieuwe school was soms best moeizaam. Ervaringsdeskundigen Isa Burks (13) en Wieke Busscher (13) zitten op Canisius Almelo en kijken terug op hun eerste jaar.

Schoolkeuzegids
Dit verhaal is onderdeel van onze special. Alle verhalen vind je in de bijlage van de krant van 14 januari 2020 of in ons online dossier.

Daar sta je als kersverse eersteklasser. Letterlijk je weg zoekend tussen de boomlange 15-plussers in dat grote gebouw. Een weg over dichtbevolkte trappen en door bomvolle gangen. Voorbij is de tijd van de overzichtelijke basisschool, met een vast klaslokaal en één leerkracht die je door en door kende. ,,De grootste stap is dat je opeens in je eentje bent’’, vindt Wieke (nu in 2 vwo).

Isa (nu 2 mavo) knikt. ,,Ik was de enige van mijn oude klas op deze school. Ik kende alleen een meisje uit mijn straat. Hoe ik dat gedaan heb? Ik ben op andere leerlingen in mijn nieuwe klas afgestapt. Ik dacht: iedereen moet hier opnieuw beginnen, iedereen moet dus weer vrienden maken. Dat is het wat je het beste kunt doen: zelf het initiatief nemen.’’

Al die leraren

Het leven op de middelbare school zit vol met verrassingen. Dat begint bij het gebouw, waarin je makkelijk kunt verdwalen. Hoe kom je op tijd in het lokaal voor het volgende uur? Door op de app van school te kijken, weet Wieke. ,,Ik had een keer niet goed gekeken en toen stond ik voor het verkeerde lokaal. Toen moest ik snel naar een ander deel van het gebouw.’’

Nóg een verandering: er zijn opeens veel meer leraren dan die ene juf of meester van de basisschool. Maar dat heeft vooral voordelen, zegt Isa. ,,Ik vind het juist fijn. Als de ene docent een beetje streng is, zijn er anderen die aardiger zijn.’’

Volledig scherm
Isa Burks © Lars Smook

Achterstand

Volledig scherm
© Lars Smook

Dan het leren. Of beter gezegd: het leren plannen. Dat is een flinke opgave voor veel eersteklassers. Wieke: ,,Ik vond het lastig om te bepalen wanneer ik voor een proefwerk moest beginnen met leren. Op maandag of woensdag? Ik ontdekte een keer dat ik een schriftelijke overhoring over het hoofd had gezien in de schoolapp. Moest ik ’s avonds in bed alles nog gauw doorlezen. Het ging gelukkig goed de volgende dag. Maar dat grote biologie-proefwerk was het lastigste vorig jaar. Daar moesten we echt heel veel voor leren. In bed zat ik me steeds af te vragen: ken ik dit wel, ken ik dat wel?’’

Isa wilde voorkomen dat ze het schooljaar met een achterstand zou beginnen. Natuurlijk zaten een paar stoere jongens in de klas te verkondigen dat ze trots waren op de 4 die ze hadden gehaald. Maar daar trok ze zich weinig van aan. ,,Ik wilde het meteen goed doen, ook de SO’s, al tellen ze niet zo zwaar mee. Alle kleine beetjes helpen. Als je al vroeg op achterstand staat, wordt het moeilijk om alles in te halen. En als je gemiddeld al een 7 staat, ga je geruster de proefwerkweek in.’’

Netflix en Instagram

En hoe zit het met huiswerk? Lukt dat een beetje, terwijl de iPhone lonkt en Netflix zo verleidelijk dichtbij is? ,,Je krijgt in de brugklas veel meer huiswerk dan op de basisschool’’, heeft Isa gemerkt. ,,Ik kon dus minder vaak afspreken met vriendinnen. Soms ben je om tien uur al vrij. Dan is het niet handig om de hele dag op de bank te blijven zitten, maar wel moeilijk om dat niet te doen. Ik laat de telefoon altijd beneden liggen als ik moet leren. Zo raak ik minder snel afgeleid.’’

Wieke kent het dilemma ook. ,,Mijn telefoon leg ik ver weg aan de andere kant van de kamer. Ik ga eerst twintig minuten leren en daarna beloon ik mezelf met Netflix of het checken van Instagram. Constant blijven leren helpt niet, heb ik gemerkt. Je moet het afwisselen met iets leuks.’’

Vangnet voor zachte landing
Scholen doen veel extra’s voor een zachte landing van de brugklasser. Dat geldt ook voor Canisius in Almelo (en Tubbergen), de school van Isa en Wieke. Nieuwe leerlingen maken al vóór de zomervakantie kennis met het gebouw, hun klasgenoten en de mentor. Tijdens mentoruren wordt in het eerste leerjaar aandacht besteed aan ‘leren leren’. Geen overbodige luxe, aldus teamleider onderbouw havo/vwo Mayke Clément. ,,Op de basisschool hebben ze geleerd zelfstandig te werken. Maar zelfstandig leren is andere koek. Ze gaan van één naar soms zes toetsen per week, een gigantische overgang. Dat kan problemen geven. Daarom overwegen we het maximum aantal toetsen per week te verlagen. Anders overzien ze het niet meer.’’

Goede leraren alleen zijn onvoldoende om de brugklas te overleven, denkt Clément. Ook de mentor, de zorgcoördinator / schoolmaatschappelijk werker en de coach voor leer- en gedragsproblemen zijn beschikbaar. Daarnaast kunnen brugklassers terugvallen op bovenbouwleerlingen (zogeheten ‘overbruggers’). ,,In de brugklas kun je je soms eenzaam voelen. Dan is het fijn dat een oudere leerling je helpt. Dan zie je een eersteklasser groeien.’’

In samenwerking met indebuurt Almelo

Almelo e.o.

Poll

Almelo denkt na over vuurwerkverbod

Almelo denkt na over vuurwerkverbod

  • Goed idee, een drone-show met lichteffecten is ook geweldig (22%)
  • Wat een onzin, vuurwerk afsteken is een traditie die moet blijven (44%)
  • Organiseer gewoon één vuurwerkshow voor de hele stad (34%)
740 stemmen