Volledig scherm
Erve Asito_Fotobewerking © Redactie

Hoe we als krant de kwestie ‘Nieuwe stadionnaam Heracles’ volgden

Achter het VerhaalAls er één onderwerp was in 2019 dat de gemoederen flink bezighield? De nieuwe stadionnaam van Heracles. De naam Erve Asito kon rekenen op kritiek, woede en onbegrip. Sportverslaggever Fardau Wagenaar van Tubantia volgde de kwestie en belichtte samen met collega’s iedere invalshoek die er te vinden was. “In dit soort verhitte discussies zie je dat er op een bepaald moment geen nieuws meer te vertellen is. Dan is het verhaal gewoon klaar.”

Social media barst los

Dat er met Asito als sponsor een nieuwe naam zou komen voor het Polman stadion was bekend. Asito was zelfs bezig om er iets bijzonders van te maken. “Het zou een heel evenement worden die maandag. Ze deden er zelfs behoorlijk geheimzinnig over”, weet Wagenaar zich te herinneren. Zelfs is ze als sportverslaggever die maandag vrij, collega Gerben Kuitert bezoekt de bijeenkomst waar de naam Erve Asito wordt onthuld. Maar vanaf het moment dat de nieuwe stadionnaam bekend is, stromen de berichten binnen op het mobieltje van Fardau Wagenaar en barst ook meteen de discussie los op social media. “Ik dacht meteen: oh jee, dit gaat niet helemaal goed. Ik zag op social media zelfs mezelf voorbij komen als Yvon Jaspers, tussen alle spelers van Heracles op de boerderij.”

De rol van de krant: verslag doen

Volledig scherm
Portret Fardau Wagenaar Foto ; Pim Ras © Pim Ras Fotografie

Fardau Wagenaar volgt Heracles als club al jaren en ook zij vindt iets van de naam. Maar die mening ventileert ze niet in de publicaties in Tubantia. Bewust niet. “De gemoederen waren al zo verhit. Ik wilde niet nog iemand zijn met een mening, we wilden verslag doen van de feiten en die journalistieke rol hebben we ook vastgehouden. We hebben iedereen om een reactie gevraagd en de vragen gesteld waarvan we vonden dat die gesteld moesten worden.”

De vraag: waarom is er gekozen voor deze naam?

Eén van de vragen is: waarom is er gekozen voor de naam Erve Asito? Tubantia legt daarvoor contact met het marketingbureau Triple Double in Eindhoven dat bij het bedenken van de nieuwe naam betrokken is. “De commotie zwelde aan. Dat je de nieuwe naam niet uit kunt leggen aan je eigen supporters, dat is natuurlijk niet goed.” Triple Double geeft vervolgens een verklaring die volgens Wagenaar die héél goed bij FC Twente had gepast, maar beslist niet bij Heracles.

Commotie om het reclamebureau

In het artikel ‘Het Anfield Road-gevoel op Erve Asito’ zegt Norberth Korsmit, directielid bij sportmarktingbureau Triple Double het volgende: “Op Anfield Road is Liverpool de baas en op een erf in Twente is de boer - in dit geval Heracles - de baas. Zo ongeveer moet u het zien. Er zit een gedachte achter.”

De gedachte die erachter zit, landt niet in Almelo. Integendeel. “Hier sloegen ze echt zó de plank mis”, zegt Fardau Wagenaar. “Anfield Road en Liverpool zijn verbonden aan FC Twente. Het clublied You’ll never walk alone is het lijflied van Liverpool n en FC Twente heeft dat als clublied gekopieerd. Bovendien is Almelo écht geen boerenstad, dus alles voelde op dat moment misplaatst.”

Na de spandoeken eieren en een kip op het veld

De onvrede onder supporters bereikt haar hoogtepunt een maand na de bekendmaking van de naam Erve Asito. Fans bekogelen het veld van Heracles met eieren en laten een kip los tijden de wedstrijd tegen Heerenveen.

Quote

“Je denkt op een gegeven moment, kom op jongens, nu is het wel een keer klaar. Het is maar een naam. Maar de supporters bleven boos, ze voelden zich niet gekend door de club. Tijdens de eerste wedstrijd tegen Heerenveen thuis lieten ze de kip los op het veld en gingen ze met eieren gooien.”

Fardau Wagenaar, Tubantia

Na de wedstrijd maakt Wagenaar een verhaal over wat er is voorgevallen op het veld met de spelers en trainer van Heracles, want de nieuwe naam en de sfeeracties van de supporters krijgen nu ook z’n weerslag op de sportieve prestaties van de club. “Je kunt als trainer en spelers wel zeggen dat je je niets van zulke dingen aantrekt, maar dit heeft zeker niet bijgedragen. Voor mij als journalist was dat ook wel het moment om bij Asito om antwoorden te gaan vragen: wat willen jullie hier nou mee?”

Asito verandert stadionnaam niet

Een paar dagen later, op 6 augustus 2019, publiceert Tubantia een interview met Remco Stolk, de commercieel directeur van Asito. In het interview met Fardau Wagenaar zegt Stolk dat Asito de naam van het stadion niet zal aanpassen omdat de sponsor vindt ‘dat de naam de lading dekt’

Volledig scherm
Fotobewerking © Tubantia
Quote

“We wilden geen dertien in een dozijnnaam, maar iets unieks. Het Asito Stadion is nooit een overweging geweest, maar het klopt dat we het meer moeten uitleggen dan we van tevoren hadden gedacht. We hopen dat het langzaam beklijft en dan nog is het een kwestie van smaak.”

Remco Stolk, Asito

Op een gegeven moment is het klaar

Voor Tubantia markeert het interview met de commercieel directeur van Asito ook een het eindpunt van de discussie. “Bijna anderhalve maand heeft het echt gestoomd rondom dit onderwerp. Maar op een gegeven moment hadden we alles wel opgeschreven: we hebben de club aan het woord gelaten, supporters gesproken, polletjes gehouden. Ergens houdt het op, de zoveelste sfeeractie is geen nieuws meer”, legt Wagenaar uit. In het interview geeft de directeur van Asito al aan dat het achteraf beter geweest zou zijn om supporters te betrekken bij het verhaal. “Ik denk dat dat de les is geweest. En daarmee is zo’n verhaal op een gegeven moment gewoon klaar.”

Live Voetbal

home logo FC EmmenEMM
EINDE
4-2
Willem IIWIL
away logo
home logo FeyenoordFEY
EINDE
2-1
Fortuna SittardFOR
away logo
home logo sc HeerenveenHEE
EINDE
2-2
ADO Den HaagADO
away logo
home logo FC GroningenGRO
EINDE
0-1
VVV-VenloVVV
away logo

Poll

Studenten negatief over Enschede: 'Saai en weinig kans op een baan'

Studenten negatief over Enschede: 'Saai en weinig kans op een baan'

  • Slechte zaak, de stad moet zijn imago voor deze doelgroep flink verbeteren (39%)
  • Ach, zolang de Enschedeërs maar tevreden zijn over hun stad (41%)
  • Enschede saai? Dan komen ze vast niet in de goeie kroegen (21%)
1227 stemmen