Volledig scherm
PREMIUM
© Hollandse Hoogte / Sabine Joosten

Bezorg­schaam­te? Het is eerder tijd voor transportschaamte

Moeten we aan de bezorgschaamte, nu bestelwagens, maaltijdkoeriers en boodschappenbezorgers onze wegen lijken te verstoppen, het milieu te vervuilen en de relatie met onze buren te verpesten?

Amsterdamse winkeliers luidden vorige week in de media de noodklok over de bezorgcultuur. ,,Het is niet normaal om een spijkerbroek, koptelefoon of inktpatronen voor je printer in een grote doos te laten afgeven aan je voordeur, terwijl het overige verkeer wordt gehinderd”, stelde Guido Frankfurther van ondernemersorganisatie MKB Amsterdam.

Frankfurther vond het hoog tijd voor een nieuw woord: bezorgschaamte. Consumenten zouden moeten beseffen dat ze steden, dorpen, ja zelfs het hele land, onleefbaar maken als ze alles maar laten thuisbezorgen. Frankfurther wil daar een rem op zetten.

  1. Veel souvenirwinkels staan op omvallen: ‘Misschien wel de meest vergeten bedrijfstak’

    Veel souvenir­win­kels staan op omvallen: ‘Misschien wel de meest vergeten bedrijfs­tak’

    Buitenlandse toeristen zijn na 15 juni weer welkom in ons land. Dat is goed nieuws voor de honderden souvenirwinkels in Nederland. De souvenirbranche is voor bijna 100 procent afhankelijk van buitenlandse bezoekers en zag de omzet sinds half maart teruglopen tot nagenoeg nul. De verwachting is dat veel winkeltjes het niet zullen redden. ,,We moeten het vooral hebben van Aziaten en Zuid-Amerikanen. Die zien we voorlopig niet terug.’’