Volledig scherm
© ANP

Daling aantal tv-aansluitingen zet door

Steeds minder Nederlanders hebben een televisie-aansluiting. Het aantal aansluitingen is in april, mei en juni weer gedaald. Zo'n 7,45 miljoen Nederlanders hebben zo'n aansluiting, ongeveer 200.000 minder dan in het kwartaal ervoor, meldt onderzoeksbureau Telecompaper. 

Het aantal aansluitingen daalt al tijden. De daling komt onder meer door zogeheten cord-nevers (mensen die überhaupt geen aansluiting nemen) en cord-cutters (mensen die hun aansluiting opzeggen). Zij kiezen ervoor om tv en video via internet te kijken.

Telecompaper verwacht dat tv-aanbieders dit jaar een omzet van 1,85 miljard euro boeken. Dat is 0,7 procent meer dan vorig jaar. Dat komt onder meer door prijsverhogingen bij KPN, XS4ALL, Telfort en Ziggo. Vanaf 2020 zal de omzet dalen, verwacht Telecompaper.

Ziggo is met 52,4 procent marktaandeel de grootste aanbieder van Nederland, gevolgd door KPN (31,8 procent). M7, Delta/Caiway en T-Mobile/Tele2 hebben elk bijna 5 procent van de markt in handen.

  1. TUI-topman: Vliegen te goedkoop? Tja, dat is marktwerking
    PREMIUM

    TUI-top­man: Vliegen te goedkoop? Tja, dat is marktwer­king

    Fritz Joussen (55) is de hoogste baas van TUI, de grootste reisorganisatie ter wereld. Onder zijn bewind transformeerde TUI zich van traditionele reisaanbieder die pakketreizen verkoopt, naar een bedrijf dat vooral zelf hotels, cruiseschepen en vliegtuigen heeft. Zo bood de onderneming tegenwicht aan de sterke opkomst van digitale reisplatforms als Booking.com. ,,We weten steeds beter wat onze klanten willen.’’
  2. Nieuwe prijzenoorlog in supermarktland?

    Nieuwe prijzenoor­log in supermarkt­land?

    Maken supermarkten zich op voor een nieuwe prijzenoorlog? Plus verlaagde onlangs de prijzen van groente en fruit structureel tot wel 30 procent. Daarnaast heeft Dirk van den Broek de aanval geopend op Albert Heijn. In een paginagrote advertentie in onder meer deze krant steekt Dirk de draak met AH door te melden dat het toch wel zonde is dat de Zaandamse grootgrutter is gestopt met het aanbieden van de zogeheten ‘goedkoopjes’. Voor echte goedkope boodschappen moet je volgens de Amsterdamse supermarktketen niet bij Albert Heijn zijn, maar bij Dirk.