Volledig scherm
De grote cruiseschepen zijn veel Venetianen een doorn in het oog. © REUTERS

Derde van cruiseschepen vanaf volgend jaar niet meer welkom aan San Marcoplein in Venetië

Een derde van de cruiseschepen mag vanaf volgend jaar niet meer aanleggen bij het San Marcoplein in Venetië. Ook mogen ze dan niet meer door het Giudecca-kanaal. Dat zei de Italiaanse minister van Infrastructuur Danilo Toninelli tijdens een hoorzitting in het parlement. 

De cruiseschepen worden gedirigeerd naar speciale havens op het vasteland tegenover het historische eiland. Als het aan Toninelli ligt, wordt nog dit jaar een begin gemaakt met het omleiden van de 'drijvende paleizen', zoals hij ze noemt.

De grote cruiseschepen zijn veel Venetianen een doorn in het oog. Behalve de druk de die inwoners voelen, hebben in die steden ook de infrastructuur, toeristische attracties en luchtkwaliteit te lijden onder de bezoekersstroom. Ze vinden dat de stad daardoor wordt overspoeld met dagjesmensen en vrezen ongelukken met de varende giganten. 

Niet geheel onterecht: in juni ramde nog een cruiseschip op het Giudecca-kanaal een toeristenboot en vervolgens de kade. Daarbij raakten zeker vijf mensen gewond. Duizenden Venetianen gingen daarop de straat op om de schepen te weren. 

Belangrijkste haven 

In 2018 meerden er ruim vijfhonderd cruiseschepen aan. Sinds 2012 spreken Italiaanse regeringen over maatregelen om de cruiseschepen op afstand te houden, maar tot dusver is het altijd bij plannen en beloftes gebleven. Venetië is de belangrijkste haven voor cruiseschepen in de Middellandse Zee. 

Volgens een eerder gepubliceerd onderzoek van World Travel & Tourism Council (WTTC) en McKinsey naar de groei van het toerisme in de wereld is Venetië een van de zwaarst getroffen steden door de groei van het mondiale toerisme. Ook Amsterdam en Dubrovnik komen voor op de lijst. 

  1. Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’
    PREMIUM

    Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’

    De winkelleegstand neemt voor het eerst in jaren weer toe, terwijl de online verkoop juist tegen de klippen opgroeit. Om te overleven is het noodzakelijk dat niet alleen de ketens, maar ook zelfstandige winkeliers meeprofiteren van e-commerce. Maar hoe? De bedenkers van Winkelstraat.nl hebben het antwoord naar eigen zeggen gevonden. ,,De combinatie van de ervaring van de winkeliers met een online marktplaats voor exclusieve mode is een gouden formule.’’