Volledig scherm
Een elektrische fiets. © ANP

Elektrische fiets leasen van de baas? Pas op voor de adder onder het gras!

Vanaf volgend jaar komt er een leaseregeling voor elektrische fietsen. Werknemers kunnen dan voor een paar euro per maand een elektrische fiets leasen. Maar er zit wel een adder onder het gras.

Het addertje: reiskosten voor woon-werkverkeer komen te vervallen. Dat kan op jaarbasis zomaar duizend euro schelen.

Bijtelling

De werknemer betaalt 7 procent bijtelling voor de leasefiets. Bij een e-bike van 2000 euro is dat netto een tientje per maand. De wetgever hoopt met de leaseregeling het woon-werkverkeer te vergroenen. Met een elektrische fiets zal de werknemer eerder de auto laten staan is het idee. Ook de supersnelle, maar veel duurdere speed pedelecs vallen onder de nieuwe regeling.

Maar de regeling is lang niet altijd gunstig, waarschuwt Jan-Bertram Rietveld van accountants- en adviesorganisatie EY. ,,Je moet wel bedenken dat je de reiskostenvergoeding kwijtraakt als je een elektrische fiets least’’, waarschuwt hij. En dat kan er flink inhakken.

114 euro

Wie 15 kilometer van zijn werk woont, krijgt bij een volledige werkweek zo’n 114 euro aan reiskostenvergoeding per maand, ofwel 1368 per jaar. Dat raakt de werknemer ‘kwijt’. In de plaats daarvan betaalt hij voortaan de bijtelling. ,,Bij een elektrische fiets van 1500 euro heb je die dan na een jaar al helemaal zelf betaald’’, schetst Rietveld. En aan het einde van de leaseperiode is de fiets geen eigendom.

Voor mensen die al een leaseauto van de zaak hebben is de regeling wel gunstig. Zij mogen naast hun auto een elektrische fiets leasen. ,,Bij de fiets van de zaak-regeling moest de fiets ook echt voor woon-werkverkeer gebruikt worden. Nu zegt de wetgever alleen dat de fiets daarvoor gebruikt moet kunnen worden’’, legt Rietveld uit. Je kunt dus ook een elektrische bakfiets leasen om de kinderen mee naar school te brengen en daarna in je leaseauto naar je werk rijden.

Onduidelijk is of bedrijven staan te popelen de regeling aan te bieden. Het is natuurlijk goed voor het imago en het kan een secundaire arbeidsvoorwaarde zijn die helpt personeel aan een bedrijf te binden.

Gekte

De branche is optimistisch. ,,Wij verwachten eenzelfde gekte als bij de plug-inhybride auto’s ontstond toen die onder de 0 procent bijtelling vielen’’, zegt Johan Makaske van Bike Project. Dat is een samenwerking tussen de fabrikant van elektrische fietsen Stella en een leasebedrijf.

Makaske wijst er op dat werkgevers hun werknemers die een e-bike leasen wel degelijk tegemoet kunnen komen. ,,De werkgever kan er voor kiezen de reiskostenvergoeding toch uit te betalen. Fietsend naar het werk komen houdt de werknemers gezonder en vitaler. Dat is ook in het belang van de werkgever.’’

  1. ‘Hypotheekadviseur vangt geld voor doorverwijzen klant naar energieverkopers’

    ‘Hypotheek­ad­vi­seur vangt geld voor doorverwij­zen klant naar energiever­ko­pers’

    Hypotheekadviseurs krijgen geld van commerciële partijen als keukenboeren, installateurs van zonnepanelen en energiebedrijven voor elke nieuwe klant die zij aanbrengen. Die vergoeding kan van een paar tientjes oplopen tot honderden euro’s. De eigen beroepsorganisatie van hypotheekadviseurs, de Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP), trekt hierover aan de bel: ,,Klanten hebben vaak geen idee.’’