Europese Commissie wil consument recht op reparatie geven: ‘Behoed oude spullen voor schroothoop’
Consumenten moeten het recht krijgen een wasmachine of ander kapot of versleten product te laten repareren, stelt de Europese Commissie voor. Nu hebben ze vaak geen andere keuze dan een nieuwe te kopen, en dat is slecht voor de planeet en voor hun portemonnee. Klanten zouden ieder jaar 12 miljard euro kunnen besparen door hun oude spullen te behoeden voor de schroothoop.
Verkopers worden voortaan verplicht om bepaalde defecte producten tijdens de garantieperiode op verzoek van een klant te herstellen, als het aan de commissie ligt. Tenzij repareren duurder is dan vervangen door een nieuw. Is de garantie verlopen, dan moet een klant in principe binnen vijf tot tien jaar na aankoop ook nog voor reparatie bij de verkoper terechtkunnen. Behalve als dat technisch onmogelijk is. De regels moeten gaan gelden voor apparaten als een stofzuiger, en binnenkort ook voor bijvoorbeeld mobiele telefoons en tablets.
Voor de plannen is nog wel de instemming nodig van de EU-landen en het Europees Parlement. Die buigen zich ook al over voorstellen van de commissie om producten zo te ontwerpen dat ze zich beter lenen voor reparatie.
Onlineplatforms
Klanten vinden het nu vaak te moeilijk om een monteur of andere reparateur te vinden, constateert verantwoordelijk Eurocommissaris Didier Reynders. Verkopers moeten straks duidelijk maken dat klanten voor reparatie bij hen terechtkunnen. Bovendien moeten er onlineplatforms komen waar vraag en aanbod elkaar kunnen treffen. Dat moet voorkomen dat monteurs en klusjesmannen en -vrouwen worden verdrongen.
Het voorbarig weggooien van spullen in de EU zorgt ieder jaar voor 35 miljoen ton afval en 261 miljoen ton aan broeikasgassen, aldus het dagelijks bestuur van de unie. Bovendien gaat 30 miljoen ton aan waardevolle grondstoffen verloren.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMMet video
Klushuis werd gemiddeld 111.000 euro meer waard, maar is het nu nog de moeite?
-
Kun je dat contract van die gehaaide telefonische verkoper nog ongedaan maken?
‘Nee’ zeggen tegen een getrainde, telefonische verkoper is niet altijd makkelijk. Zeker niet als een energiebedrijf dolgraag een contract met je wil afsluiten. In deze rubriek legt Consumentenbond-redacteur en onderzoeker Marco van ’t Woudt je rechten als consument uit. Deze week: er is je een contract aangepraat, wat nu? -
PREMIUM
Aandeelhouders geven Philips gele kaart; zak geld voor oud-topman Frans van Houten zet kwaad bloed
Aandeelhouders geven voormalig Philips-topman Frans van Houten een ferme trap na. Tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van het concern in Amsterdam kreeg het Philips-bestuur een gele kaart.Eindhoven -
PREMIUM5 vragen
Wat moet je doen als Transavia je vlucht annuleert? ‘Je hoeft het alternatief niet te accepteren’
Duizenden Transavia-reizigers blijven de komende maanden letterlijk aan de grond, doordat de vliegtuigmaatschappij honderden vluchten schrapt. Vakantiegangers zitten in een lastig parket. Wat moet je doen en hoe kon dit gebeuren? Vijf vragen en antwoorden. -
Flitsbezorging leek ooit zo veelbelovend, maar nu stoppen Jumbo en Getir de samenwerking
Supermarktbedrijf Jumbo stopt met flitsbezorging, de snelle levering van boodschappen bij consumenten thuis. Volgens topman Ton van Veen werkt Jumbo aan ‘minder complexiteit’ binnen het bedrijf.
-
PREMIUM
Hoe ontstaat MS? ‘Meeste mensen krijgen eerste verschijnselen rond hun 30ste’
-
-
-
Bij PostNL daalt opnieuw de omzet en het aantal pakketjes
PostNL heeft het afgelopen kwartaal de hoeveelheid te verwerken pakketten zien teruglopen, evenals de omzet. Tegelijkertijd heeft het postbedrijf de kosten proberen terug te dringen, onder meer door een reorganisatie op de pakketafdeling en het optimaliseren van bezorgroutes. PostNL spreekt zelf van een resultaat ‘boven eigen verwachting’. -
PREMIUMMet video
Bedrijven bieden tegen elkaar op in strijd om schaars personeel: ‘Leidt tot scheve ogen op werkvloer’
In de strijd om werknemers lokken werkgevers personeel bij elkaar weg door flink de portemonnee te trekken. Dat geldt voor zowel het werven van nieuw personeel als het behoud van zittende werknemers, blijkt uit onderzoek van werkgeversvereniging AWVN. Aan die financiële wedloop zitten grote nadelen, waarschuwt Anne Megens, directeur beleid en advies bij de AWVN. ‘Hogere lonen alleen zijn niet de oplossing.’