Volledig scherm
PREMIUM
© EPA

Eurostar: We gaan 40 procent van de mensen uit het vliegtuig krijgen

Eurostar verdubbelt de komende twee jaar het aantal treinen van Amsterdam en Rotterdam naar Londen en vice versa van drie naar zes per dag. ,,We gaan 40 procent van de mensen uit het vliegtuig krijgen.’’

Op St. Pancras International Station in Londen is tussen de perrons een klein bos aangelegd. Reizen met de trein is puur natuur, wil Eurostar ermee zeggen. Het bedrijf viert er een feestje: het is 25 jaar geleden dat de eerste trein op een grijze dag in november van Londen door de Kanaaltunnel naar Parijs reed. ,,We zijn meer dan 200 miljoen reizigers verder. Wie had dat gedacht’’, zegt ceo Mike Cooper.|

Hij vergeet gemakshalve dat de verwachtingen nog véél hoger lagen. Er werd druk getekend aan een Europees netwerk. De snelle Eurostar-treinen zouden met 300 km/u ook naar Amsterdam, Frankfurt, Marseille, Genève, Lyon en nog zes grote Europese steden zoeven. Alleen Amsterdam/Rotterdam lukte vorig jaar. ,,Het was moeilijk te voorspellen. Er was historisch niets om je verwachtingen op te stoelen, maar we moeten bijna een kwart miljard mensen ook niet afdoen als niets. Het is enorm.’’

De budgetluchtvaartmaatschappijen bleken in Europa onoverwinnelijk met hun dumpprijzen. Cooper weet het, hij werkte tussen 2000 en 2005 als commercieel directeur bij Easyjet hard mee aan de prijzenslag. Maar nu heeft het treinbedrijf meer dan ooit het tij mee, denkt hij. Vliegen op korte afstanden binnen Europa heeft een vieze smaak gekregen in de strijd tegen stikstof en kooldioxide. Groene partijen in heel Europa roepen om vliegbelastingen en willen dat de trein een beter internationaal alternatief wordt. ,,De samenleving verandert nu op een manier die tien jaar geleden niet denkbaar was. En het tempo van de verandering gaat door meer aandacht voor het milieu steeds verder omhoog. Als je met ons reist is de CO2-uitstoot 90 procent minder dan met een vergelijkbare vlucht.’’

  1. Voor miljoenen gedupeerde beleggers eisen dat Canada ‘overleden’ cryptobankier opgraaft

    Voor miljoenen gedupeerde beleggers eisen dat Canada ‘overleden’ cryptoban­kier opgraaft

    In december vorig jaar overleed de directeur en oprichter van het Canadese beleggingsbedrijfje QuadrigaCX, Gerald Cotton, tijdens een huwelijksreis in India. Althans, dat is de lezing van zijn weduwe Jennifer Robertson. Aan haar verhaal wordt door voormalig klanten van Cotton flink getwijfeld. Waarom? Omdat zijn dood op zijn minst bedenkelijk is. 190 miljoen in cryptomunten belegde Canadese dollars bleken spoorloos na Cottons overlijden.