Volledig scherm
PREMIUM
Bij Ikea in Son - door Ikea zelf steevast aangeduid als Ikea Eindhoven - kan in elk geval tot en met januari 2020 niet met contant geld worden betaald. Als die proef bevalt, gaan ook andere Ikea-filialen over op ‘pin-only‘. © Fotomeulenhof

Experiment Ikea slechts het begin, stelt deskundige: ‘Contant geld sterft een zachte dood’

Kun je over pak ’m beet vijf jaar nog met contant geld betalen?  Nu steeds meer winkels en bedrijven eurobiljetten en -munten in de ban doen, lijkt het slechts een kwestie van tijd tot cash geld voltooid verleden tijd is. Of toch niet? ,,Ik wens iedereen die het tegen wil houden veel succes.”

Het besluit van Ikea om in de vestiging in Son bij wijze van proef - in elk geval tot januari 2020 - geen contant geld meer te accepteren, maakte deze week heel wat los. Massaal en vooral afkeurend werd via de sociale media, zoals de Facebookpagina van het ED, gereageerd op de stap van de Zweedse interieurgigant. Ook gaven bijna 18.000 bezoekers van de website van deze krant in een poll hun mening over de stelling dat het mogelijk moet blijven om in winkels met contant geld te betalen. De uitslag: liefst 86 procent wil kunnen blijven betalen met papieren geld en muntjes.

  1. Hoop voor duizenden Nederlandse reizigers Thomas Cook: mogelijk toch vertrek morgen en overmorgen

    Hoop voor duizenden Nederland­se reizigers Thomas Cook: mogelijk toch vertrek morgen en overmorgen

    Er is hoop voor duizenden Nederlandse reizigers die morgen of overmorgen via Thomas Cook Nederland of Neckermann op reis zouden gaan. Garantiefonds SGR probeert hun reis gewoon te laten doorgaan. Tot het eind van de winter zouden zo’n 40.000 tot 50.000 Nederlanders met de reisorganisatie vertrekken. ,,Voor de komende dagen proberen we zoveel mogelijk reizen door te laten gaan, dan wel te zorgen voor een goed alternatief. Voor al die mensen geldt: hun geld is safe.”
  2. Huwelijksreis na dag voorbij na Neckermann-fiasco: ‘We mochten niet naar binnen’

    Huwelijks­reis na dag voorbij na Neckermann-fiasco: ‘We mochten niet naar binnen’

    Voor Rob (51) en Vera (55) Verhoeven uit Tilburg zat hun huwelijksreis er al na één dag op vanwege de problemen bij Thomas Cook. ,,We mochten gisteren onze kamer niet meer in als we niet bijbetaalden. Het ging om ongeveer 150 euro per nacht dat we zouden blijven”, zegt Rob. Een reisleider van Neckermann adviseerde hen dat niet te doen. ,,Onder begeleiding van veiligheidsagenten haalden we onze kamer leeg.”