Fleecedekens, pantoffels en toiletpapier vliegen de winkels uit bij Action
Hoe meer ellende, hoe beter voor de Action lijkt wel. De koopjesketen profiteerde volop van de energiecrisis en hoge inflatie.
Nu de consument de thermostaat lager zet vanwege de torenhoge energieprijzen explodeert de vraag naar spullen om het toch behaaglijk te hebben. Plaids, pantoffels, elektrische kacheltjes en bijvoorbeeld kaarsen vlogen de winkels uit afgelopen jaar, maakte Action bekend.
Ook de dagelijkse boodschappen worden met de dag duurder. En daar profiteerde de winkelketen van. ,,Action heeft steeds meer trouwe klanten door heel Europa. In een jaar dat we de koopkracht zagen dalen en prijzen zagen stijgen, waarderen onze klanten de samenstelling van ons assortiment, de kwaliteit, lage prijzen en sfeer in de winkel’’, aldus Hajir Hajji, topvrouw bij Action.
Koopgedrag
Vooral de prijs is belangrijk geworden. ,,We zien dat het koopgedrag van de consument verandert. Die kijkt nu veel meer: waar kan ik het goedkoopst winkelen’’, zegt een woordvoerder van de keten.
En dan komt Action in beeld als het gaat om dagelijkse artikelen als wasmiddel, shampoo, tandpasta of toiletpapier. ,,Toen we de eerste tekenen zagen dat klanten bij ons kwamen voor de dagelijkse artikelen hebben we extra voorraden aangelegd’’, aldus de woordvoerder. Daardoor kon Action aan de stijgende vraag blijven voldoen.
Wat betekent koopkracht, inflatie en modaal inkomen ook alweer? Lees het in onze economie-woordenlijst.
Daarnaast profiteerde de keten van het einde van de coronamaatregelen. Daardoor kwamen klanten meer naar de winkel. De totale omzet in Europa steeg met 30 procent tot 8,9 miljard euro. De bestaande winkels zagen de omzet met 18 procent stijgen. De winkels die het afgelopen jaar geopend werden zorgden voor 12 procent extra omzet. Action geeft geen aparte cijfers voor Nederland. Maar de omzetontwikkeling is in lijn met de algemene ontwikkeling, volgens de keten.
Inflatie
Action heeft zelf ook last van de inflatie. Daardoor moeten producten in veel gevallen ook duurder worden ingekocht. ,,Maar we berekenen die kostenstijging niet altijd volledig door aan de consument’’, verzekert de woordvoerder.
Action merkt dat de winkel een steeds diverser publiek trekt. ,,Het concept ‘discounter’ is geaccepteerd in Nederland. Jong en oud, rijk en arm winkelt nu bij ons. We krijgen steeds meer nieuwe klanten en we zien dat bestaande klanten meer bij ons kopen.’’
Aan de expansie van Action komt voorlopig nog geen einde. Afgelopen jaar kwamen er 280 nieuwe winkels bij. Daarmee kwam het totaal op 2263 winkels. Dit jaar start de keten in Slowakije.
Praat mee
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
eigen tuin eerst
Plant nu een vlinderstruik in je tuin voor meer bijen en vlinders
Meer vlinders in je tuin? Met een paar vlinderstruiken heb je dat zo voor elkaar. Nu is de ideale tijd om ze te planten. Tuingoeroe Romke van de Kaa heeft een paar mooie exemplaren voor je uitgezocht. -
PREMIUM
Afhankelijkheid van Chinese zonnepanelen zorgt voor ongemak in Duitsland
Duitsland verkwanselde tien jaar geleden de zonnesector. Tegenwoordig zijn de Duitsers volledig aangewezen op de productie van zonnepanelen in China. Het ongemak daarover is groeiende. -
Horecagasten blijven naar sterrenrestaurants gaan, ondanks hoge inflatie
Sterrenrestaurants hebben niet te klagen over de animo. Ondanks de hoge inflatie en economische onzekerheid blijven de gasten komen, blijkt uit een rondgang langs verschillende restaurants die zijn bekroond met Michelinsterren. -
Toekomst buitenlandse winkels Scotch & Soda ook onzeker, curator heeft hoop op doorstart
De buitenlandse winkels van kledingketen Scotch & Soda kunnen niet zonder de failliete Nederlandse tak. Curator Jasper Berkenbosch zoekt daarom naar een bedrijf dat niet alleen de Nederlandse filialen wil overnemen maar dat ook verder wel met de winkels over de grens, waarover nog geen bankroet is uitgesproken. -
PREMIUMTopvrouw
Waarom de Action goedkoper is dan concurrenten: ‘We doen aan gigantische inkoopvolumes’
Het succes van koopjesketen Action houdt aan met deze week opnieuw daverende kwartaalcijfers. Naast groei is duurzaamheid prioriteit, zegt topvrouw Hajir Hajji. ,,Duurzaam hoeft niet altijd duur te zijn.’’
-
Minder winst voor DPG Media door hoge papierprijzen en oplopende kosten voor bezorgers en personeel
DPG Media, waar deze site ook toe behoort, heeft een woelig jaar achter de rug. Toch bleven de resultaten goed en werden verdere stappen gezet naar de digitale toekomst. -
-
-
PREMIUM
Open Huizen Dag: zo prik je door de verkooptrucjes heen
Wil je meerdere huizen die in de buurt te koop staan bekijken? Dat kan op 1 april tijdens de Open Huizen Dag van NVM. Met de tips van Hans André de la Porte van Vereniging Eigen Huis ga je goed voorbereid op huizenjacht. -
PREMIUM
‘Ga niet met de hogedrukspuit over het terras met groene aanslag’
Last van algen op tegels, schutting en bloempotten in de tuin? Wacht even met de hogedrukspuit, zegt hovenier Bert Moelee van De Tuinexpert. Hij heeft een betere oplossing.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer