Volledig scherm
Het Britse modehuis Burberry verbrandde in 2017 voor 30 miljoen euro aan kleding en parfum. Het bedrijf heeft aangegeven met die praktijken te stoppen. © REUTERS

Frankrijk berispt modehuizen: vernietigen onverkochte kleding kan echt niet meer

Frankrijk wil dat luxe modemerken niet langer hun onverkochte voorraden vernietigen of begraven op vuilnisbelten. ‘Onaanvaardbaar’, luidt de kritiek.

Minder luxe merken blijven doorgaans hun kleding afprijzen tot de schappen leeg zijn, maar grote modehuizen vernietigen regelmatig hun onverkochte voorraden, omdat ze bang zijn voor hun imago wanneer de mode terechtkomt in de uitverkoop of wordt verkocht op plekken die niet door henzelf zijn uitgekozen.

Verspilling en bovendien slecht voor het milieu, vindt de Franse onderminister van Ecologische Zaken. ,,Te veel bedrijven vinden het prima om onverkochte schoenen en kleding weg te gooien of te laten verdwijnen. Dat is schokkend en onaanvaardbaar’’, aldus Brune Poirson. 

Burberry

Het modehuis Burberry kreeg vorig jaar zware kritiek toen bekend werd dat onverkochte voorraad vernietigd werd. Het bedrijf verbrandde in 2017 kleding en parfum ter waarde van bijna 30 miljoen euro, zo maakte het Britse bedrijf zelf bekend. Burberry heeft aangegeven met de praktijken te stoppen.

Poirson doet een beroep op de kledingmerken om het probleem al bij de productie te tackelen. De artikelen, waarin veel verschillende materialen zijn verwerkt, zijn in de praktijk lastig recyclebaar. Het vinden van manieren om van jasjes van 2500 of schoenen van 1000 euro af te komen, anders dan ze weg te geven, wordt een uitdaging.

  1. Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’
    PREMIUM

    Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’

    De winkelleegstand neemt voor het eerst in jaren weer toe, terwijl de online verkoop juist tegen de klippen opgroeit. Om te overleven is het noodzakelijk dat niet alleen de ketens, maar ook zelfstandige winkeliers meeprofiteren van e-commerce. Maar hoe? De bedenkers van Winkelstraat.nl hebben het antwoord naar eigen zeggen gevonden. ,,De combinatie van de ervaring van de winkeliers met een online marktplaats voor exclusieve mode is een gouden formule.’’