Gouden tijden voor bol.com: 'Heftigste tijd in twintig jaar, terwijl we best wat gewend zijn’
Voor Huub Vermeulen (56), baas van bol.com, is 2020 een jaar om nooit te vergeten. Natuurlijk is er sprake van een algehele bestelgekte door het virus, maar een overval met gijzeling en de komst van grote concurrent Amazon zorgden voor nog meer hectiek.
Delen per e-mail
Vermeulen steekt niet onder stoelen of banken dat hij het vooral ongemakkelijk vindt om in deze tijd zo succesvol te zijn. ,,Het liefste doe ik vingers in m'n oren als ik de groeicijfers hoor.’’ In de twintig jaar dat hij bij bol.com werkt, heeft Vermeulen nooit eerder zo’n heftige tijd meegemaakt als dit jaar. ,,Terwijl we best wat gewend zijn, maar de coronaperiode was en is een ander verhaal.’’
Wat ook veel impact had, was de overval op het distributiecentrum in Waalwijk, afgelopen juli. Vier overvallers bedreigden twee beveiligers en waren uren binnen, voordat iemand alarm kon slaan. De daders gingen er volgens de politie vandoor met een grote hoeveelheid waardevolle spullen. De bol.com-baas wil weinig kwijt over wat er is gebeurd. ,,Dat is aan politie en justitie. Opvallend aan deze zaak is dat je eerder een grote diefstal dan een overval verwacht.’’ Vermeulen gaat niet in op de suggestie dat de daders mogelijk goed bekend waren met het terrein in Waalwijk. Wel laat hij weten dat er extra maatregelen zijn genomen om herhaling te voorkomen. ,,Voor de beveiligers was het vreselijk, maar gelukkig heeft verder niemand iets van de overval gemerkt.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Natuur- of labdiamant? Een goede juwelier vertelt eerlijk wat er in een sieraad zit
Marilyn Monroe zong het al in 1953: ‘Diamonds are a girl’s best friend’. Al dan niet verwerkt in een juweel is deze edelsteen nog steeds een geliefd bezit. Hoe weet je of een diamant zuiver is en er geen bloed aan kleeft? -
PREMIUM
Kwart winkels in gevaar: ‘Wie gaat die winterjassen nog kopen?’
Januari is traditioneel uitverkoopmaand in de kleding- en schoenenwinkels, maar zonder klanten in de winkels dreigen de voorraden dit jaar een - fatale - strop te worden. Een uitverkoop met ongekende kortingen staat op stapel om te redden wat er valt te redden. ‘In het slechtste geval gaat een kwart van de winkels failliet.’ -
Update Belgische detailhandel: Nederlanders welkom, maar kom niet massaal
De Belgische detailhandelsorganisatie Comeos zegt dat Nederlanders van harte welkom zijn om in België te komen winkelen. ,,Als mensen de coronaregels respecteren hebben wij daar geen probleem mee. Maar het is absoluut niet de bedoeling dat hier massaal Nederlanders komen winkelen”, zegt Hans Cardyn van Comeos. -
Winkeliers zetten vorige maand bijna 10 procent meer om
De Nederlandse detailhandel heeft vorige maand, de maand voor de gedwongen winkelsluitingen vanwege het coronavirus, bijna 10 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Vooral de verkopen van consumentenelektronica en witgoed liepen flink op, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). -
PREMIUM
Eindhovens restaurant wil na ophef opnieuw de deuren openen: ‘Mensen noemen ons strijders’
Sluiting door de gemeente dreigt, maar restaurant De Kiet in Eindhoven opent komende zondag 17 januari wederom de deuren. In een post op Facebook stellen de eigenaren dat ze als bezorgde ondernemers niet anders kunnen.
-
Sluiting horeca zit Sligro dwars
Groothandelsketen Sligro heeft afgelopen jaar bijna een vijfde minder omzet gedraaid door het coronavirus. Vooral de sluiting van veel horecazaken tijdens delen van het jaar zat het concern dwars, zo was al eerder duidelijk geworden. -
PREMIUM
Waarvan Akte Dubieuze handelaar wordt geliquideerd: ‘De moord heeft ook gevolgen voor mij’
Waargebeurde voorvallen uit de notarispraktijk, opgetekend door journalist Johan Nebbeling in ons katern ZO. Deze week heeft de notaris te maken met een dubieuze cliënt: ,,Mijn gevoel zegt me: dit ruikt onfris”. -
PREMIUM
De miljoenenslag na het omvallen van Hudson’s Bay is nog niet voorbij
Een jaar na de teloorgang van warenhuis Hudson’s Bay woedt de grootste juridische oorlog ooit in de Nederlandse winkelstraat. Het Canadese concern haalt alles uit de kast om niet nog 280 miljoen euro te moeten betalen. ‘Het is bijna trumpiaans.’