Hema-baas haalt uit naar AH om ‘uitverkoop’ handdoeken: ‘Niet solidair’
Hema-baas Tjeerd Jegen heeft via het sociale netwerk LinkedIn hard uitgehaald naar Albert Heijn. Jegen is niet te spreken over het feit dat de supermarktketen middenin een lockdown niet-essentiële producten als handdoeken en badmatten in de Bonus-aanbieding gooit. ‘Dit is blijkbaar retail-solidariteit.’
Delen per e-mail
De ceo van Hema vindt het niet kies dat AH ‘de markt gaat afromen’ met non-foodproducten die Hema ook verkoopt. Hij ‘bedankt’ de directie van AH en moederbedrijf Ahold Delhaize (Marit van Egmond, Wouter Kolk en Frans Muller) voor ‘hun steun’.
Honderden Hema-warenhuizen zijn sinds half december dicht nadat premier Rutte de hardere lockdown afkondigde. Jegen probeerde in eerste instantie de filialen open te houden met de verkoop van onder meer brood, gebak en baby-artikelen, maar dit stuitte op veel maatschappelijk en politiek onbegrip. De overheid besloot vervolgens dat een winkel minimaal 70 procent aan zogeheten essentiële producten dient te verkopen om open te blijven.
De post van Jegen krijgt bijval van andere ondernemers, maar er is ook onbegrip voor zijn actie. ‘Waarom hebben jullie zelf niet direct met de Jumbo-supermarkten dergelijke internetacties gepland? Bij elke 10 euro boodschappen een Hema-spaarzegel en bij een volle kaart de tweede hand- of theedoek gratis’, is een van de reacties.
Hema is eind vorig jaar overgenomen door de familie van Eerd (eigenaar van Jumbo) en investeringsmaatschappij Parcom. Een eerder aangekondigde samenwerking tussen Albert Heijn en Hema liep op niets uit. Iemand anders meldt dat Jegen niet zo moet klagen en beter het voorbeeld van Blokker kan volgen, dat snel met een eigen bezorgservice begon. ‘Focus je vooral op je online-activiteiten’, is een advies aan de Hema-baas.
Morele steun
Brancheorganisatie INretail meldt dat het supermarkten zou sieren als ze de collega's uit de non-food moreel zouden steunen. ,,Door bijvoorbeeld niet te hard op de trom te slaan bij de verkoop van niet-essentiële producten. Dat zou al een flinke steun zijn voor de ondernemers die dicht zijn. Mooi voorbeeld is drogisterijketen Kruidvat, die de eerste week van dit jaar geen folders heeft verspreid en vanaf nu alleen essentiële producten in de aanbieding gooit’’, aldus een woordvoerder van INretail.
Albert Heijn laat weten dat Tjeerd Jegen refereert aan een bonusaanbieding van vorige week. ,,Die folder was al vóór de afkondiging van de huidige lockdown gedrukt. We verkopen alleen regulier non-foodassortiment en zijn terughoudend in communicatie hierover richting klanten’’, zegt een woordvoerster.
Luister voor het laatste nieuws naar de AD Nieuws Update:
De AD Nieuws Update verschijnt elke werkdag op Spotify en Apple Podcasts.
Bekijk onze trending nieuwsvideo’s:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMcolumn
Geen anderhalve meter afstand in de bio-industrie
Irene van den Berg is journalist en columnist, gespecialiseerd in financiële psychologie. In haar verhalen probeert zij ons economisch gedrag te verklaren. -
Ook spaarders Knab betalen negatieve rente
Online bank Knab voert een negatieve spaarrente in. Per 1 februari betalen klanten met een saldo vanaf 250.000 euro op hun spaarrekening 0,5 procent rente. -
PREMIUM
Houd je geld in de gaten: vier methoden om financieel overzicht te houden
Weet jij waar je geld blijft? Het begin van een nieuw jaar is altijd een goed moment om inkomsten en uitgaven weer eens tegen het licht te houden. Vier manieren om overzicht te krijgen én te houden. -
PREMIUM
Miljoenen pensioenen in gevaar: ‘Kans op kortingen wordt heel reëel’
De pensioenen van miljoenen Nederlanders zijn in gevaar. Door de lage rente en strengere regels dreigen de komende jaren kortingen op vele pensioenen, waarschuwen ABP en PMT, twee van de grootste pensioenfondsen van Nederland. -
PREMIUMinterview
Het standaard vakantiehuisje van Center Parcs verdwijnt: ‘Onze gast wil luxe’
Geen standaard bungalow maar een vip-cottage. Geen ballenbak maar een waterglijbaan met lichteffecten. Center Parcs investeert honderden miljoenen euro’s in het vernieuwen van de bestaande vakantieparken. De opening van een nieuw park in Nederland zit er niet in. ,,De markt hier is verzadigd.’’
-
PREMIUM
Familie Van Eerd neemt Hema over: Nog even en Hema-tompoucen liggen ook bij Jumbo
De Hema is gered. Het warenhuis komt in handen van Jumbo-familie Van Eerd en investeringsmaatschappij Parcom. Ton van Veen, financieel topman van Jumbo, sloot de deal namens de familie. ,,Hema-tompoucen bij de Jumbo? Ik sluit niks uit.’’ -
VIDEO
Hema sluit de deuren na aanscherping lockdownregels kabinet
Hema sluit de deuren, een dag nadat de winkelketen bekend had gemaakt open te gaan voor de verkoop van ‘essentiële producten’, zoals voedingsmiddelen en hygiëneproducten. Het besluit volgt op de aanscherping van de regels door het kabinet, nadat vanmorgen bekend werd dat ook Action en Wibra weer open wilden gaan. -
Winkeliers zetten vorige maand bijna 10 procent meer om
De Nederlandse detailhandel heeft vorige maand, de maand voor de gedwongen winkelsluitingen vanwege het coronavirus, bijna 10 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Vooral de verkopen van consumentenelektronica en witgoed liepen flink op, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).