Het regent klachten over pakketbezorging PostNL
videoDe pakketbezorging van PostNL moet beter. Bij de Consumentenbond regent het klachten. ,,Geen enkel ander bedrijf zorgt voor zoveel klachten als PostNL en dat moet anders’’, stelt de Consumentenbond.
Poll
Ben jij tevreden over PostNL?
-
Ja, niets te klagen (55%)
-
Nee, er is altijd wel wat (45%)
Volgens de bond klagen consumenten al jaren steen en been over PostNL. ,,Op Klachtenkompas, het online klachtenforum van de Consumentenbond, staat het bedrijf steevast bovenaan met het meeste aantal klachten.’’ In 2018 was PostNL lijstaanvoerder met ruim 4600 klachten. Klagers zijn vooral ontevreden omdat hun pakketje zoek raakte of niet werd bezorgd (18 procent) of omdat de bezorger ten onrechte aangeeft dat de ontvanger niet thuis is (16 procent).
PostNL zegt in een reactie dat iedere klacht er voor een bedrijf een teveel is, maar dat de hoogste positie op het klachtenforum vooral komt door de grote hoeveelheid pakketten die het bedrijf bezorgt. ,,In 2018 bezorgde PostNL 251 miljoen pakketten en bij absolute metingen voer je dan al snel onterecht de ranglijst aan. Onterecht, we ontvangen slechts op 0,06 procent van de 1000 pakketten een klacht.’’
Veel ergernis
De manier waarop PostNL de klachten afhandelt, leidt volgens Klachtenkompas ook tot veel ergernis. Zo zegt het postbedrijf dat alleen een verzender een klacht kan indienen, aldus de bond. ,,PostNL maakt zich er te vaak makkelijk vanaf. Het bedrijf is wettelijk verplicht om ook voor ontvangers een goede klachtenregeling te hebben. Die kun je niet zomaar afpoeieren door naar de verzender door te verwijzen’’, zegt directeur Olof King van de Consumentenbond.
Het postbedrijf laat weten te werken aan een betere informatievoorziening en wil consumenten beter inzicht en meer controle over hun pakket geven. PostNL zegt daarnaast actief te werken aan het verbeteren van de dienstverlening.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMColumn
Het is niet haar leeftijd die de zoektocht naar een baan bemoeilijkt, maar haar mindset
Anne-Marije Buckens (34) heeft ruim tien jaar een bedrijf waarmee ze 50-plussers aan werk helpt. Ze schrijft over de mensen die ze ontmoette en aan werk heeft geholpen. -
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
KLM moet met ‘iets goeds’ komen om herhaling bagagedrama te voorkomen
KLM moet met ‘iets goeds’ komen willen ze in de nabije toekomst problemen zoals afgelopen weekend op Schiphol voorkomen. Als het aan FNV-bestuurder David van de Geer ligt wordt er deze week nog een gesprek gevoerd tussen de leiding van KLM en de vakbond over de voorwaarden waarop grondpersoneel bij KLM aan het werk is. Blijft een akkoord uit dan lijken nieuwe acties onvermijdelijk. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
PREMIUM
Coronaschulden duwen 50.000 in kern gezonde bedrijven naar afgrond
Zo'n 50.000 in de kern gezonde bedrijven dreigen de komende jaren onnodig failliet te gaan omdat ze geen lening kunnen krijgen. Het Instituut voor Midden en Kleinbedrijf (IMK) denkt een methode te hebben gevonden om dat te voorkomen.
-
Chaos op Schiphol: poging tot bestorming veiligheidscontrole
Boze reizigers hebben zondagavond op Schiphol geprobeerd de veiligheidscontrole te bestormen. Dat gebeurde nadat beveiligers een groot aantal wachtrijen afsloten omdat hun dienst er op zat, terwijl er nog lange wachtrijen stonden. Ook gisteren kampt de luchthaven nog met grote personeelstekorten bij de controles. -
met video
Opnieuw honderden Nederlandse miljoenen naar luchtvaartconcern Air France-KLM
Nederland steekt opnieuw geld in luchtvaartgroep Air France-KLM. De staat wil zo zijn belang van 9,3 procent in de groep op peil houden. De staat betaalt 220 miljoen euro mee aan een kapitaalinjectie van in totaal 2,2 miljard euro. -
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier?