Volledig scherm
Voormalige franchisers van Intertoys zijn onder vlag van Euretco een eigen keten, Jase & Joy, begonnen © ANP

Jase & Joy is de nieuwe speelgoedketen van Nederland: ‘We richten ons ook op jongeren’

UpdateOnder de naam Jase & Joy zijn zeven ex-Intertoysfranchisers een nieuwe speelgoedketen begonnen. De afgelopen vier maanden hebben ze gewerkt aan een nieuwe formule en sinds zaterdag prijkt de nieuwe naam op de gevels. De zeven ondernemers hebben winkels in Amersfoort, Amstelveen, Purmerend, Budel, Bussum, Deurne, Eindhoven, Veldhoven en Gemert. 

Het faillissement van Intertoys, begin dit jaar, was voor de franchisers aanleiding zich af te scheiden van deze speelgoedketen. ,,Het faillissement viel ons rauw op het dak. Zelf heb ik twee winkels in Veldhoven en Eindhoven die al tientallen jaren goed lopen. Ik zag het niet zitten een nieuw contract te tekenen met de nieuwe Intertoys-eigenaar. Er waren te veel onzekerheden. Vervolgens klopte Euretco, een organisatie voor zelfstandige ondernemers, aan met de mededeling dat ze ook een franchise-formule in speelgoed wilde beginnen. Euretco kwam precies op het goede moment’’, zegt Mark Schoones, eigenaar van twee Jase & Joy-winkels.

Bredere doelgroep

Schoones is blij met de nieuwe naam. ,,We wilden niet langer een verwijzing naar speelgoed in onze naam, want we mikken op een bredere doelgroep. Vroeger verkochten we bij Intertoys ook sieraden en make-up voor tieners, die artikelen zijn nu weer terug bij Jase & Joy. Ook hebben we een uitgebreide dino- en autootjeshoek en gaan we met testteams werken. We roepen kinderen op zich bij ons te melden om nieuwe producten te testen en het resultaat te delen op social media. We denken dat een goede mix van offline en online ons voldoende garantie geeft voor de toekomst.’’

De speelgoedbranche heeft het door de opkomst van internet moeilijk. In vijf jaar tijd verdwenen driehonderd winkels. Volgens cijfers van onderzoeker Locatus telde Nederland in 2014 nog negenhonderd speelgoedwinkels, dat zijn er nu nog zo'n zeshonderd. Intertoys maakte na het faillissement een doorstart onder de vleugels van het Portugese Green Swan. Hierna bleef het onrustig, veel winkeliers klaagden over onder meer een slechte bevoorrading. Vorige maand verkochten de Portugezen Intertoys aan Blokker (Mirage Holding). Een oude bekende, want dit bedrijf ‘was eerder ook al eigenaar van Intertoys. 

Voldoende ruimte

Miriam de Bruin, speelgoedmanager bij Euretco, denkt dat er ondanks de concurrentie van internet toch ruimte is voor een nieuwe keten. ,,Wij willen ons echt onderscheiden. Jase & Joy is een naam waar plezier uitspreekt, ‘&Joy’ is een knipoog naar ‘enjoy’. Daarnaast vonden wij het belangrijk dat het merk ook een gezicht heeft. We willen mensen aan de hand nemen tijdens het aankoopproces en ze onder andere voorzien van reviews op social media, daar gaat het duo Jase en Joy (twee poppetjes, red.) een rol in spelen.’’

Euretco, bekend van franchise-formules als Hubo en Decorette, verwacht dat nog meer ondernemers zich zullen aansluiten bij Jase & Joy. 

Intertoys wil alleen via de mail een reactie geven. ,,Wij respecteren de redenen van de ondernemers om een eigen keten op te zetten, maar ondertussen is alles bij Intertoys weer goed op orde. Als Nederlands marktleider blijft Intertoys een krachtige en aantrekkelijke partner voor franchisenemers. Wij zien de toekomst voor Intertoys en haar franchisenemers dan ook positief tegemoet.’’