Volledig scherm
© Reuters

KPN: we gaan onderzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren

Telecomprovider KPN stelt een onderzoek in naar aanleiding van de grootschalige telefonische storing waardoor het alarmnummer 112 urenlang onbereikbaar was. ,,Dit had niet mogen gebeuren.”

Rond vier uur vanmiddag begon de technische storing. Wat de oorzaak precies is, kon de woordvoerder nog niet zeggen. ,,Het ging om een flinke storing met telefonie die tevens het alarmnummer 112 trof.”

Dat ook het alarmnummer niet bereikbaar was, is opmerkelijk aangezien het alarmnummer een eigen systeem heeft. ,,112 is een dienst die KPN host voor het ministerie van Justitie en Veiligheid”, licht de zegsman toe. De bedoeling is dat het systeem in de lucht blijft, ook als er een algemene storing is. Daarvoor bestaat er een back-up. Maar hoe die precies werkt én waarom die vandaag niet heeft gewerkt, kan de KPN-woordvoerder niet zeggen. 

,,We zijn nu nog vooral bezig met het incident”, reageert hij. ,,We gaan evalueren en zullen er alles aan doen om te voorkomen dat zoiets nog een keer gebeurt.” Er is overigens ook een draaiboek voor noodsituatie als deze van vandaag maar welke maatregelen dan zoal genomen moeten worden, is ook onbekend. 

Het is niet de eerste keer dat het landelijke alarmnummer door een storing eruit lag. In 2012 gebeurde dat een paar keer achter elkaar. Een van de oorzaken destijds was het uitvallen van twee ‘cruciale’ glasvezelverbindingen. Na een storing in maart van dat jaar schreef de toenmalige minister van Veiligheid en Justitie, Ivo Opstelten, aan de Tweede Kamer dat de back-up niet goed had gefunctioneerd.

Dit mocht niet meer voorkomen, benadrukte hij. ‘Het noodnummer moet altijd bereikbaar zijn’, luidde de boodschap. Tijdens een van die storingen zijn twee mensen overleden aan een hartaanval. De procedures zouden worden aangescherpt en alle meldingen over storingen moesten de hoogste prioriteit krijgen.