Volledig scherm
Vliegtuigen van KLM bij de gate op Schiphol. © ANP

Meer reizigers voor KLM in juli, ondanks grote brandstofstoring

KLM heeft in juli meer passagiers vervoerd dan in dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee zette de passagiersstijging, ondanks nadelige effecten van de brandstofstoring op Schiphol, ook in de belangrijke zomermaand door.

De omvang van de effecten van de storing op de vervoerscijfers, werd niet geconcretiseerd door de onderneming. De storing in de brandstoftoevoer voor vliegtuigen leidde tot honderden vluchtannuleringen, lange vertragingen en duizenden gestrande passagiers.

KLM had 2,2 procent meer passagiers aan boord van zijn toestellen dan een jaar terug. Dat komt neer op bijna 3,2 miljoen reizigers. Doordat de capaciteit ook toenam, zaten vliegtuigen van de maatschappij nagenoeg net zo vol in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. De passagiersgroei was vooral te zien op bestemmingen in Europa, Noord-Afrika, Azië en Noord-Amerika. Forse dalingen waren te zien op bestemmingen in Zuid-Amerika en het Midden-Oosten.

Vracht daalt

Het vrachtvervoer van KLM liet weer een stevige daling zien. Dat gold ook voor zusterbedrijf Air France. De Franse maatschappij meldde daarnaast een passagiersgroei van 0,1 procent tot ruim 5 miljoen reizigers. Prijsvechter Transavia verwelkomde ruim 1,8 miljoen mensen aan boord van zijn toestellen, bijna 6 procent meer dan in juli 2018.

De cijfers resulteerden bij Air France-KLM in een totale toename van het aantal passagiers met 1,8 procent tot net geen 10 miljoen reizigers. Vliegtuigen zaten daarbij doorsnee voor 90,7 procent vol.

  1. Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’
    PREMIUM

    Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’

    De winkelleegstand neemt voor het eerst in jaren weer toe, terwijl de online verkoop juist tegen de klippen opgroeit. Om te overleven is het noodzakelijk dat niet alleen de ketens, maar ook zelfstandige winkeliers meeprofiteren van e-commerce. Maar hoe? De bedenkers van Winkelstraat.nl hebben het antwoord naar eigen zeggen gevonden. ,,De combinatie van de ervaring van de winkeliers met een online marktplaats voor exclusieve mode is een gouden formule.’’