Minder winst voor DPG Media door hoge papierprijzen en oplopende kosten voor bezorgers en personeel
DPG Media, waar deze site ook toe behoort, heeft een woelig jaar achter de rug. Toch bleven de resultaten goed en werden verdere stappen gezet naar de digitale toekomst.
Peet Vogels
We zijn een extreem gezond bedrijf. Al maken we nu een beetje minder winst
Erik Roddenhof, Bestuursvoorzitter DPG Media
Het bedrijf, actief in Nederland, België en Denemarken, haalde vorig jaar een omzet van 1,83 miljard euro, licht hoger dan het jaar daarvoor. De nettowinst, zonder bijzondere posten, daalde met 4,7 procent tot 201 miljoen euro.
Vooral de kranten hadden het zwaar afgelopen jaar. De papierprijzen gingen door het dak, het kostte veel geld om meer bezorgers te werven en de personeelskosten stegen flink.
Al met al stegen de kosten afgelopen jaar met 60 miljoen euro. En voor dit jaar wordt op nog zo’n bedrag gerekend.
Geen bedreiging
De snel oplopende kosten vormen een uitdaging voor het bedrijf, maar zijn geen bedreiging. ,,We zijn een extreem gezond bedrijf’’, aldus bestuursvoorzitter Erik Roddenhof. ,,Al maken we nu een beetje minder winst.’’
Bij radio, tv en video ging het juist uitstekend afgelopen jaar. ,,Daar haalden we het beste resultaat in twintig jaar’’, aldus Roddenhof. Vooral dankzij de sterk gestegen advertentie-inkomsten.
DPG Media zet al een paar jaar in op digitalisering. En dat is erg succesvol. ,,We hebben inmiddels al meer dan 800.000 digitale abonnees op onze kranten en tijdschriften’’, zegt de topman. Meer dan een kwart van alle abonnementen is digitaal. In Denemarken is de krant B.T. zelfs helemaal gestopt met de papieren uitgave en is alleen nog digitaal te lezen.
Uitdaging bij digitalisering
Toch ligt er nog een forse uitdaging bij de digitalisering. ,,We moeten digitaal zo goed en uniek worden, dat de consument en de adverteerder bereid zijn meer voor onze producten en diensten te betalen.”
In Nederland bezit DPG Media onder andere het AD, Donald Duck, Q Music, Nu.nl en vergelijkingssite Independer. In België is het bedrijf ook nog actief in tv. In totaal werken er bijna 6000 mensen bij DPG Media, van wie ruim de helft in Nederland.
Bekijk hier al onze video’s over de economie:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.