Moederbedrijf Pearle wint ook hoger beroep in overnameruzie
GrandVision, bekend van optiekketen Pearle, trekt ook in hoger beroep aan het langste eind in zijn juridische gesteggel met het Frans-Italiaanse brillenconcern EssilorLuxottica. Dat bedrijf wilde graag inzage in bepaalde vertrouwelijke documenten van GrandVision, maar het gerechtshof in Amsterdam heeft de vordering afgewezen. Eerder kwam een lagere rechter al tot hetzelfde oordeel.
Delen per e-mail
De zaak is opmerkelijk omdat GrandVision als het goed is wordt overgenomen door het concern achter onder meer zonnebrillenmerk Ray-Ban. EssilorLuxottica besloot in de zomer van 2019 ruim 7 miljard euro neer te tellen voor het Nederlandse bedrijf.
Maar vervolgens kwam de coronacrisis. GrandVision moest toen veel winkels tijdelijk sluiten en paste zijn bedrijfsvoering daarop aan. EssilorLuxottica claimde dat het daarmee de afspraken rond de overname schond en eiste meer informatie.
Wat meespeelt in het oordeel van het hof is dat de partijen hun geschil eerder al aan arbitrage onderwierpen. In die procedure zijn ze al een beperkte inzage van stukken overeengekomen. Volgens het hof heeft de koper niet hard kunnen maken dat deze nog een rechtmatig belang had bij de geëiste inzage van documenten.
Prijs drukken
Over de achterliggende redenen van het juridische gesteggel is al veel gespeculeerd. Kenners vermoeden dat EssilorLuxottica de prijs voor de overname omlaag wil krijgen, al zeiden ingewijden eind vorig jaar dat het bedrijf ook denkt aan het afzien van de deal. In dat geval krijgt GrandVision-eigenaar HAL nog een bedrag van 400 miljoen euro van het Frans-Italiaanse concern.
Onlangs is de Europese Commissie alvast onder voorwaarden akkoord gegaan met de overname. GrandVision gaf na de goedkeuring uit Brussel aan nog steeds achter de deal te staan, maar EssilorLuxottica stelde dat het doorgaan van de overname nog afhing van de lopende geschillen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Nieuw reddingsplan van 4 miljard voor Air France KLM
Air France KLM heeft een nieuw reddingsplan gepresenteerd om het bedrijf door de coronacrisis heen te helpen. Het water staat het bedrijf aan de lippen omdat het aantal reizigers is gekelderd. Nieuw kapitaal en minder lasten moeten Air France en KLM gaan helpen. -
Hilfiger en Facebook voor de rechter: moet techgigant álle gegevens van nepadverteerders delen?
Op Facebook en Instagram staan duizenden nepadvertenties die Nederlanders proberen te verleiden die leuke trui of broek uit de nieuwe collectie van Tommy Hilfiger online te kopen. Om vervolgens creditcardgegevens buit te maken. -
PREMIUM
De ongemakkelijke realiteit is dat ik financieel afhankelijk ben van de school van mijn dochtertje
Irene van den Berg is journalist en columnist, gespecialiseerd in financiële psychologie. Zij probeert ons economische gedrag te verklaren. -
Fitnessbedrijf VS in shock: kindje overlijdt op loopband, ouders in brief gewaarschuwd
In de Verenigde Staten is een kindje om het leven gekomen, nadat het van een loopband was gevallen. De sporen op zijn rug en hoofd laten geen ruimte voor twijfel. Het Amerikaanse fitnessbedrijf Peloton reageert in een verklaring geschokt en adviseert ouders om kinderen weg te houden van de machines. In de handleiding wordt daar al voor gewaarschuwd. Een Amerikaanse toezichthouder op consumentenproducten doet onderzoek naar het dodelijke incident. -
UPDATE
KHN: toch snellere uitbetaling voor steun vaste lasten
Ondernemers kunnen toch sneller de aanvulling van de tegemoetkoming in de vaste lasten uitbetaald krijgen, ondanks de tegenslag die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) eerder op vrijdag bij de rechter te verwerken kreeg. Volgens de branchevereniging heeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) laten weten dat er alsnog een snellere regeling komt.
-
PREMIUMColumn
Wij hebben tweeverdieners keihard nodig
Irene van den Berg is journalist en columnist, gespecialiseerd in financiële psychologie. Zij probeert ons economische gedrag te verklaren. -
Philips verkoopt huishoudelijke tak voor 4,4 miljard euro aan Chinese investeerder
Technologiebedrijf Philips verkoopt de divisie voor huishoudelijke apparaten aan de Chinese investeerder Hillhouse Capital. Het bedrijf betaalde in totaal zo'n 4,4 miljard euro voor de het onderdeel, waar onder meer koffiezetapparaten, strijkijzers en stofzuigers worden gemaakt. -
Werkloosheid in Europa blijft hoog door lockdowns
De werkloosheid in de eurozone is in februari wederom gelijk gebleven in vergelijking met een maand eerder. Volgens het Europees statistiekbureau Eurostat zat net als in januari en in december 8,3 procent van de beroepsbevolking zonder baan.