Nederlander nonchalant met rekeningen
De Nederlandse consument is beter van betalen dan een jaar geleden en bedrijven hebben dan ook minder vaak een incassobureau in de arm genomen. Maar veel mensen zijn wel slordig met het betalen van rekeningen. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek dat deurwaardersorganisatie GGN vandaag heeft gepubliceerd.
In totaal 6 procent van de mensen kreeg de afgelopen twaalf maanden te maken met een incassobureau. Een jaar eerder was dat nog 10 procent. Het aantal mensen dat bezoek kreeg van een deurwaarder daalde van 4 naar 2 procent.
De financiële situatie van de consument is verbeterd. Het aantal mensen dat nooit rood staat is gestegen van 36 naar 40 procent. Wel heeft nog steeds 10 procent van de ondervraagden een betalingsachterstand, maar het gemiddelde bedrag is gedaald tot 676 euro. Een jaar geleden was dat nog 817 euro.
Vergeten
Vier op de tien mensen betalen een rekening wel eens te laat. Dat gebeurt vaker doordat zij het gewoon vergeten (42 procent) dan doordat zij te weinig geld op hun rekening hebben staan (31 procent). Mensen zijn dit jaar vooral slordiger geworden met het betalen van de huur of de hypotheek. Vergat vorig jaar 4 tot 5 procent dat wel eens, nu is het 16 procent.
In Amsterdam, Rotterdam en Den Haag is het betaalgedrag slechter dan gemiddeld. Bijna een op de vijf (19 procent) inwoners heeft betaalproblemen. Landelijk is dat 12 procent.
Voor het onderzoek naar het betaalgedrag heeft GGN net als voorgaande jaren gebruikgemaakt van het online panel vanMotivaction. Ruim 2600 mensen tussen de 15 en 65 jaar hebben eraan meegewerkt. (ANP)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Energierekening
Ad: ‘Ik heb zelf ventilatoren onder de radiator geklikt voor optimale verwarming’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ad Voermans (66) uit Rijen, bij Breda. -
Kabinet maakt einde aan misleidende ‘van-voor’ prijzen
Er komt een einde aan misleidende ‘van-voor’ prijzen, meldt het ministerie van Economische Zaken. Volgens nieuwe regels moet de prijs waar korting op komt, de ‘van-prijs’, de laagste prijs zijn van de afgelopen dertig dagen. De aanpassing komt voort uit een Europees besluit om vanaf halverwege mei overal in de EU dezelfde regels te laten gelden. -
PREMIUM
Restaurants zuchten onder de torenhoge voedselprijzen
Amper bekomen van de zware coronalockdowns moeten restaurants in de Beierse hoofdstad München nu opboksen tegen hoge voedselprijzen. Sommige Gaststätte berekenen de extra kosten al door aan de klanten. -
Nu corona voorbij is, zien meer starters in horeca en cultuur hun kans schoon
In de zwaar door de coronacrisis getroffen horeca en cultuur-, sport- en recreatiesector trekt het aantal startende ondernemers weer aan. Volgens de Kamer van Koophandel (KVK) waren er in deze sectoren afgelopen maand wel een kwart meer beginnende ondernemers dan dezelfde maand vorig jaar. -
PREMIUM
Goedkoop tanken? Volgende week loont het zelfs om 200 kilometer om te rijden
De brandstofprijzen gaan volgende week in Duitsland zo hard omlaag, dat het prijsverschil met wat je bij een Nederlands tankstation betaalt gigantisch wordt. Vanaf woensdag geldt in Duitsland een adviesprijs van 1,72 euro per liter, minimaal 40 cent minder dan in Nederland. Loont het om daarom naar Duitsland te rijden voor een tankbeurt?
-
PREMIUMColumn
Op een recessie heb je geen grip, maar je kunt je er wel tegen wapenen
Anne-Marije Buckens (34) heeft ruim tien jaar een bedrijf waarmee ze 50-plussers aan werk helpt. Ze schrijft over de mensen die ze ontmoette en aan werk heeft geholpen. -
Werk jij liever thuis omdat je daar productiever bent? ‘Gaat om meer dan je to-dolijst afstrepen’
Een goede verstandhouding met collega’s, leidinggevenden of klanten maakt je werkdag niet alleen plezieriger, maar zorgt er ook voor dat je meer gedaan krijgt. Mirjam Wiersma, auteur van twee boeken over zakelijk flirten, vertelt hoe je jezelf op de kaart zet en mooie relaties opbouwt met anderen. Deze keer: een intern netwerk. -
PREMIUMColumn
De krappe arbeidsmarkt brengt ons allemaal op het randje van waanzin
Anne-Marije Buckens (34) heeft ruim tien jaar een bedrijf waarmee ze 50-plussers aan werk helpt. Ze schrijft over de mensen die ze ontmoette en aan werk heeft geholpen.