Omzet Jumbo ruim 5 miljard, maar volgens topman staat verdienmodel onder druk
Supermarktketen Jumbo draaide het afgelopen halfjaar een omzet van 5,4 miljard euro, een stijging van 5,3 procent in vergelijking met de eerste zes maanden van 2020. Het marktaandeel van de op een na grootste supermarkt van ons land steeg volgens onderzoeksbureau Nielsen naar 21,8 procent. Ondanks deze enorme omzet staat het verdienmodel volgens het bedrijf onder druk.
Als je omzetcijfers met negen nullen scoort, mag je volgens financieel topman Ton van Veen niet klagen. Maar het beeld dat de supermarkten de grote coronakampioenen zijn, ligt volgens hem een stuk genuanceerder. ,,We doen het goed, zeker. Maar we zien dat de omzetcijfers de laatste maanden normaliseren, niet zo gek nu alles weer open is. En omzet is nog geen winst. Niet dat we verlies draaien (Jumbo maakt bij de halfjaarcijfers alleen omzetcijfers bekend, red.), maar we hebben met behoorlijk wat kosten te maken die de winst drukken. Daarnaast hebben we in toenemende mate last van inflatie. Leveranciers verhogen door duurdere grondstoffen en schaarste de prijzen, de marges staan hierdoor onder druk. Plus het feit dat we met meer concurrentie te maken hebben, denk daarbij vooral aan flitsbezorgers die in korte tijd de Nederlandse markt betreden. Ons verdienmodel komt hierdoor meer onder druk te staan’’, zegt Van Veen.
Jumbo scoorde het eerste halfjaar opnieuw met online: het concern boekte 50 procent meer omzet dan de eerste jaarhelft van 2020. Door corona gingen veel meer klanten online boodschappen bestellen. Jumbo telt inmiddels twaalf distributiecentra speciaal voor het verwerken van de online bestellingen. Dit jaar opent de Brabantse supermarktformule nog eens vier nieuwe centra. Voor de zakelijke onlinemarkt werkt Jumbo inmiddels samen met groothandel Makro. Van Veen: ,,We groeien flink, maar ook hier weer de kanttekening dat online ons nog steeds geld kost, het kantelpunt is nog niet bereikt.’’
Ondanks de groei van e-commerce worden er ook nieuwe winkels (23) geopend, maar dan gaat het vooral om uitbreiding van Jumbo in België en de binnensteden. Jumbo opende in 2019 het eerste filiaal in Vlaanderen en volgens ceo Frits van Eerd zijn de zuiderburen erg te spreken over zijn winkelconcept. ,,De resultaten zijn boven verwachting en het enthousiasme van Belgische klanten is buitengewoon groot. Inmiddels zijn elf Jumbo's geopend in België. In het tweede halfjaar van 2021 verwachten we verder te groeien naar circa twintig winkels. De ambitie om binnen vijf jaar door te groeien naar honderd winkels in België blijft overeind.’’
Minder omzet La Place
Foodserviceformule La Place, ook onderdeel van de Jumbo-familie, doet het door aanhoudende coronamaatregelen een stuk minder florissant. De omzet in de eerste helft van dit jaar blijft steken op 13 miljoen euro, een daling van maar liefst 60 procent ten opzichte van vorig jaar. Volgens Ton van Veen verloor het bedrijf tientallen miljoenen euro's door de lange sluiting. ,,We hebben alle medewerkers aan boord kunnen houden, ze zijn vooral bij Jumbo aan de slag gegaan.’’
Jumbo besloot eerder dit jaar een samenwerking aan te gaan met horecaspecialist Vermaat Groep, die de exploitatie van 44 La Place-restaurants heeft overgenomen. Vermaat gaat het restaurantconcept verder ontwikkelen, Jumbo blijft eigenaar van het merk La Place (inclusief zes eigen restaurants en vier stationslocaties).
Het Brabantse familiebedrijf heeft opvallende plannen met gemaksformule La Place Expres. Het bedrijf spreekt de ambitie uit om komende jaren honderden nieuwe La Place-locaties te openen in binnen- en buitenland, waaronder een fors aantal Express-vestigingen. Het gaat dan om kleinere locaties in steden, zoals drukke winkelgebieden. Zo zijn er onlangs La Place Express-vestigingen geopend op het Centraal Station in Utrecht en aan de Rotterdamse Coolsingel. Van Eerd: ,,Dit format is een sterk antwoord op de groeiende vraag naar verse en gemakkelijke voeding en dranken voor onderweg of snelle consumptie ter plekke.”
Lees verder onder de foto.
De Jumbo-ceo merkt op dat veranderingen in de markt zich als gevolg van de coronapandemie lijken te versnellen. De verkopen via online hebben een enorme vlucht genomen en er is sprake van een groot aantal nieuwe, veelal internationale toetreders in de markt voor flitsbezorging in de grote steden, zoals Getir en Gorillas. Frits van Eerd: ,,Daarom moet je kritisch naar je businessmodel blijven kijken en indien nodig aanpassingen doorvoeren.”
In de praktijk betekent dit onder meer dat Jumbo meer gaat investeren in thuisbezorging en vanaf september de winkelorganisatie aanpast. De winkels brengen een scheiding aan tussen medewerkers die zich op klanten en service toeleggen en collega's die ervoor zorgen dat alles achter de schermen goed functioneert. Vakbonden waarschuwden eerder dat Jumbo deze scheiding gebruikt om sommige (chefs)functies te schrappen en de lonen te verlagen.
Bekijk al onze economische nieuwsvideo's in deze playlist.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Met video
Staking AH gaat door, vakbond en supermarkt steggelen nog over weekendtoeslagen
-
Friezen meest prijsbewust in de supermarkt en Utrechters het minst
Vanwege de gestegen prijzen in de supermarkten pasten bijna 7 op de 10 Nederlanders hun boodschappenroutine aan. In Friesland zijn mensen het meest prijsbewust en in Utrecht het minst.Utrecht, Leeuwarden -
Getest: Dit is de beste wasmachine voor grotere huishoudens
Wat is de beste wasmachine voor een gezin van 5 personen of meer? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
PREMIUM
Subsidie om je huis te verduurzamen? Super lastig. Met deze tips lukt het hopelijk wel
Een op de drie huiseigenaren krijgt het niet voor elkaar subsidie aan te vragen voor het verduurzamen van de eigen woning. Het hele aanvraagproces voor de Investeringssubsidie voor duurzame energie (ISDE) is voor veel huiseigenaren onbegrijpelijk, ontoegankelijk en zeer tijdrovend. Met deze tips wordt het iets eenvoudiger. -
PREMIUM
Crisis raakt bedrijven veel minder hard dan gevreesd
De crisis raakt bedrijven niet zo hard als eerder werd gevreesd. Het aantal faillissementen daalde in de huidige crisis tot minder dan tweehonderd per maand. Tijdens de vorige crisis gingen maandelijks meer dan duizend bedrijven failliet.
-
Vicepresident ECB ziet reeks renteverhogingen laatste fase ingaan: ‘Inflatie wordt minder hevig’
-
-
-
Nederland Europees koploper bierexport, maar België zit ons op de hielen
Nederland is binnen de Europese Unie nog steeds de grootste exporteur van bier. Vorig jaar is voor ruim 2 miljard euro bier geëxporteerd, waarvan 121 miljoen euro alcoholvrij. Met name Amerikanen zijn dol op onze pilsjes, maar ook Belgisch speciaalbier stijgt in populariteit. -
PREMIUMEnergierekening
Harmen: ‘Mijn huis had energielabel C, maar dat was misschien een beetje optimistisch’
Harmen Visser (28) uit Eindhoven heeft twee verschillende energiecontracten omdat dit voor hem voordeliger is. Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander.