Onlineaankopen blijven stijgen
Het aantal aankopen op internet blijft stijgen, evenals het aantal mensen dat op internet bestelt en het bedrag dat wordt uitgegeven, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Kleding, maaltijden en films en series die via videostreamingdiensten werden gedownload waren in de eerste helft van 2020 de meest bestelde goederen en diensten via internet, aldus het CBS.
Delen per e-mail
In die periode kocht bijna driekwart van de Nederlanders van 12 jaar en ouder op internet. Dat is 11 procent meer ten opzichte van een jaar eerder. Een vijfde van de mensen bestelde één of meerdere producten van een particulier, bijvoorbeeld via Marktplaats.
Mensen bestelden het vaakst kleding, sportkleding, schoenen of accessoires. Daarna volgen maaltijden bij een restaurant, fastfoodketen of cateraar. Ongeveer een vijfde kocht spullen voor in huis: meubels, woonaccessoires en tuinartikelen, maar ook sport- en werkspullen, zoals computers, tablets, mobiele telefoons alsook cosmetica en boeken.
Van de onlineproducten of -diensten werden films en series het meest gekocht, ofwel via een streamingdienst, ofwel een download. Ongeveer een derde van de mensen kocht zo ook muziek, maar bestelde ook abonnementen voor internet of een mobiele telefoon, of kaartjes voor de bioscoop of een cultureel evenement.
Behalve dat mensen vaker via internet kochten, steeg ook het totale bedrag dat wordt uitgegeven. Ruim een vijfde gaf aan voor 500 euro of meer online te hebben gekocht. Een jaar eerder lag dat iets lager. Mannen, die volgens het CBS wat actiever kopen op internet, geven daarnaast meer uit dan vrouwen. Bedragen voor internetaankopen lagen het meest tussen de 100 en 500 euro.
Met name twintigers, dertigers en veertigers kopen online, maar het aantal 65-plussers dat via internet kocht groeide het hardst. In de eerste helft van 2020 kocht bijna twee derde van de 65- tot 75-jarigen online tegenover 45 procent een jaar eerder. Ook het aandeel 75-plussers steeg, van 17 procent in 2019 naar 25 procent in 2020.
De cijfers laten volgens het CBS geen precieze effecten van de eerste maatregelen van de coronacrisis zien. ,,Er kan een effect zijn door corona, maar de antwoorden in het onderzoek zijn niet precies per week of maand. Er zijn wel aanwijzingen voor corona-effecten, omdat de stijging ook te zien is in producten die je met corona associeert’’, aldus CBS-onderzoeker Maarten Bloem. ,,Denk aan levensmiddelen, cosmetica, schoonmaakmiddelen en medicijnen, dus de gebruiksgoederen die nu moeilijker te verkrijgen zijn.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMVerkiezingen
‘Economische groei moet weer een middel zijn, geen doel zoals nu’
In aanloop naar 17 maart geven politieke partijen hun standpunten op het gebied van wonen, werken, duurzaamheid, asfalt en de nexit. Vandaag: De roep om doorgeschoten aandeelhouderskapitalisme aan banden te leggen, klinkt almaar luider. Eppo Bruins (ChristenUnie) en Joost Sneller (D66) pleiten voor stevige overheidsinmenging. -
Gedoe bij Herstel-NL: topeconoom Rabobank trekt zich terug, initiatiefnemers spreken van ‘politieke druk’
Vooraanstaande leden van Herstel-NL, een initiatief om met een alternatieve corona-aanpak de lockdown te beëindigen, zijn er gisteravond ineens uit gestapt. Het gaat om Rabobank Amsterdam-voorzitter Barbara Baarsma, econoom Bas Jacobs en voormalig CPB-directeur Coen Teulings. Een reden voor hun vertrek geven ze niet. Volgens Herstel-NL zijn de initiatiefnemers de afgelopen 24 uur door politiek Den Haag onder grote druk gezet om hun campagne te staken. -
Action, Big Bazar, Blokker en Wibra grijpen afhaalmogelijkheid met beide handen aan
Winkels kunnen mogelijk volgende week weer open voor het afhalen van bestellingen en dat laten koopjesketen Action, budgetwinkelketen Big Bazar, Blokker en prijsvechter Wibra zich geen twee keer zeggen. -
PREMIUMColumn
Wij van virusbestrijding adviseren virusbestrijding, koste wat kost
Irene van den Berg is journalist en columnist, gespecialiseerd in financiële psychologie. Zij probeert ons economische gedrag te verklaren. -
Amerikaanse politiek en justitie bezorgd over beursgekte
Leden het Amerikaanse Congres willen via hoorzittingen meer inzicht krijgen over het uitzonderlijke koersverloop van een aantal aandelen op de beurs. De aankondiging komt dagen nadat kleine beleggers zich via social media begonnen te organiseren om de beurswaarde van min of meer afgeschreven bedrijven flink op te pompen.
-
FNV schrapt tientallen locaties belastingservice: ‘Paradepaardje wordt om zeep geholpen’
FNV-leden maken zich zorgen over het voortbestaan van de belastingservice van de vakbond. Het algemeen bestuur heeft besloten 190 van de 300 locaties op te heffen waar FNV-vrijwilligers al tientallen jaren kosteloos belastingformulieren van leden invullen. ,,Ze helpen hun paradepaardje om zeep.’’ -
PREMIUM
Thalys staat (bijna) stil, bedrijf heeft leningen nodig om te overleven
Thalys, het bedrijf dat treinen laat rijden tussen Amsterdam en Parijs, heeft afgelopen jaar enorme klappen gekregen. Het aantal passagiers en de omzet daalden met ruim twee derde: een historisch dieptepunt. ,,Corona heeft ons hard getroffen’’, zegt een woordvoerder. ,,We hopen dat onze activiteiten tegen de zomer van dit jaar weer aantrekken. -
PREMIUMPomppionier
Tango lanceert tankstation van de toekomst: duurzame brandstof en laadpalen
Ruim twee decennia na de introductie van Nederlands eerste onbemande pomp komt pionier Tango nu met het tankstation van de toekomst, waarin duurzame brandstoffen en elektrisch rijden een prominente rol spelen.