Opnieuw honderden Nederlandse miljoenen naar luchtvaartconcern Air France-KLM
met videoNederland steekt opnieuw geld in luchtvaartgroep Air France-KLM. De staat wil zo zijn belang van 9,3 procent in de groep op peil houden. De staat betaalt 220 miljoen euro mee aan een kapitaalinjectie van in totaal 2,2 miljard euro.
Air France-KLM, het moederbedrijf van KLM, Transavia en Air France, heeft de 2,256 miljard euro hard nodig om zijn oplopende schuld na twee jaar coronaverliezen te dempen. Het bedrijf geeft daartoe ruim 1,9 miljard euro aan nieuwe aandelen uit. Van de opbrengst wordt 1,7 miljard euro gebruikt om Franse coronasteun af te betalen.
Het vorige kabinet besloot in coronatijd om niet mee te doen aan noodsteun voor het Franse luchtvaartconcern. Het Nederlandse belang verwaterde daardoor van bijna 14 procent naar ruim 9 procent. Het kabinet wil nu voorkomen dat het belang nog verder achteruit sukkelt. Zonder deelname aan de nieuwe aandelenuitgifte zou het belang van de staat met drie kwart inzakken.
De Franse staat, grootaandeelhouder met 28,6 procent van de aandelen, doet ook mee aan de kapitaalinjectie om zijn belang niet te laten verwateren, evenals grootaandeelhouders Delta Air Lines en China Eastern. Ook de Nederlandse KLM-piloten, die een belang hebben van 1,7 procent, doen mee. Daarnaast stapt de Franse vrachtvervoerder CMA CGM in het bedrijf.
Het Nederlandse kabinet moet de nieuwe steunoperatie wel voorleggen aan de Tweede Kamer en is daarbij volgens het concern ‘afhankelijk van de agenda van het parlement’. In de Kamer is al langere tijd brede kritiek op dergelijke steun.
Forse bonus
Nederland betaalde begin 2019 in het diepste geheim ruim 744 miljoen euro voor het oorspronkelijke belang in Air France-KLM. Toenmalig minister van Financiën Wopke Hoekstra wilde daarmee Nederlandse zeggenschap in het bedrijf veiligstellen door wat toentertijd een aan de Franse staat gelijkwaardig belang was te kopen.
Hoekstra gaf toentertijd aan dat de steun voor KLM secuur moet worden afgewogen:
Daarvan is het nooit gekomen. En zo kwam het dat Air France-KLM met steun van de Franse staat en andere grootaandeelhouders in coronatijd keer op keer besluiten nam die Nederland niet steunde. Zo moest het kabinet vorig jaar met lede ogen toezien dat topman Benjamin Smith, ondanks corona, een forse bonus kreeg.
Dat zal ook dinsdag, als de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van Air France-KLM in Parijs plaatsvindt, het geval zijn. Smith kan rekenen op een bonus en salaris van in totaal 4,3 miljoen euro omdat hij vooraf bepaalde doelen heeft bereikt. Een groot deel van dat bedrag, dat in opties op aandelen wordt uitgekeerd, ontvangt hij pas als Air France-KLM drie kwart van zijn Franse staatssteun heeft afbetaald.
KLM-piloten
Nederland, dat vanwege regelgeving dit jaar nog wel 13,8 procent van het stemrecht tijdens de aandeelhoudersvergadering bezit, zal dinsdag tegenstemmen, evenals een groepje andere aandeelhouders, waaronder de KLM-piloten. Dat zal bij lange na niet voldoende zijn om het besluit tegen te houden. Vorig jaar stemde bijna 85 procent van de aandeelhouders voor de bonus.
Van de 744 miljoen die Nederland drie jaar geleden voor zijn belang in Air France-KLM betaalde, was maandag op de beurs van Parijs nog 260 miljoen over. De koers zal dinsdag, vanwege de nieuwe aandeeluitgifte, verder zakken.
Bekijk hier al onze video’s over de economie:
Praat mee
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen respectvolle reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een gesprek willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMAchtergrond
Britse posterijen joeg filiaalhouders ten onrechte de gevangenis in
Honderden filiaalhouders van Britse postkantoren strijden om compensatie. Rond een dreigende privatisering van de Post Office werden ze vervolgd voor fouten in ondeugdelijke software. -
Kan 't goedkoper?
We betalen minder voor een fles allesreiniger, maar het kan nóg goedkoper
De prijzen stijgen, ook die van onze boodschappen. Elke week bekijken we één product. Betaal je er meer voor en is er een manier om te besparen? Vandaag: allesreiniger. -
PREMIUMmet video
Kolencentrale totaal overvallen door kabinetsbesluit: ‘Een belletje was handig geweest’
Het gaat nog minstens vier weken duren voordat de Nederlandse kolencentrales weer volop kunnen draaien. Uniper, exploitant van een van de drie kolencentrales in ons land, is compleet overvallen door het kabinetsbesluit en stelt eerst veel kolen te moeten inkopen. -
Nederland is op drie na grootste importeur van fossiele brandstoffen uit Rusland
Nederland is met 7,8 miljard euro een van de grootste importeurs van Russische fossiele brandstoffen ter wereld. In totaal verdiende Rusland sinds het begin van de oorlog in Oekraïne 93 miljard euro aan de brandstofexport. Dat meldt het onafhankelijke Finse onderzoekscentrum voor Energie en Schone Lucht (Crea). -
Energierekening
Valentijn (38): ‘Een groot deel van mijn energiekosten wordt vergoed door mijn werkgever’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Valentijn (38) uit Leeuwarden.
-
PREMIUMKoken & Eten
Granola supergezond? Als je dit erin doet, krijg je alsnog een suikerpiek (en dip)
Granola is een van de populairste ingrediënten bij het ontbijt. Wie granola kiest, denkt ook automatisch gezond bezig te zijn, maar klopt dat wel? Alles hangt af van de mix van de ingrediënten in de granola en hoe je die klaarmaakt, vindt chef en voedingsdeskundige Sandra Bekkari. -
Vanaf 2023 eenmalige vergoeding voor slachtoffers beroepsziekten
Mensen die met schadelijke stoffen werkten en daarvan ziek zijn geworden, kunnen vanaf 1 januari 2023 aanspraak maken op een eenmalige vergoeding. De regeling start met drie beroepsziekten, te weten longkanker door asbest, allergische astma en de ‘schildersziekte’. -
PREMIUM
Wereldwijd komen vliegvelden personeel tekort, maar chaos is er alleen op Schiphol
Overal in de wereld kampen vliegvelden en luchtvaartmaatschappijen met personeelstekorten, maar nergens is de chaos groter dan op Schiphol. ,,Zolang reizigers op hetzelfde moment voor een prikkie willen vliegen, horen dit soort problemen erbij.’’
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer