Opnieuw klinkende cijfers Action; klanten kwamen in 2022 vooral voor plaids en kaarsen
Al tijden behoort Action tot de snelst groeiende winkelketens van Europa. Ook vorig jaar bevestigde de discounter die status. In 2022 werden maar liefst 280 nieuwe winkels geopend: een record. De omzet steeg met 30 procent naar 8,9 miljard euro. Het bedrijf nam 8000 nieuwe mensen aan.
Uit het laatste jaarverslag blijkt opnieuw dat Action (in 1993 als een klein winkeltje in Enkhuizen begonnen) een daverend succes is. De operationele winst kwam vorig jaar uit op 1,2 miljard euro. De winkelketen zag eerder al meer klanten komen voor de dagelijkse boodschappen zoals wasmiddel, zeep en toiletpapier. Nu blijken klanten ook bij ieder bezoek meer geld uit geven. Action zegt dat met name producten die zijdelings te maken hebben met de hoge energieprijzen (plaids en kaarsen) populair waren het afgelopen jaar.
Action lijkt ook te profiteren van inflatie en hoge prijzen. Daarover zei topvrouw Hajir Hajji eerder: ,,Ik denk dat discount niet meer iets is om je voor te schamen, maar iets wat volledig is geaccepteerd. Niet alleen in Nederland, maar ook in andere landen. We hebben vriendelijk personeel en steeds betere winkels.”
Volop lof
Daarvoor krijgt Action volop lof. ,,Action is de succesvolste retailformule die Nederland sinds lange tijd heeft voortgebracht’’, zegt bijvoorbeeld Dirk Mulder, detailhandel-specialist bij ING. Volgens hem is het voor veel bedrijven moeilijk om van een Nederlands concept een internationaal succes te maken, zoals bij Action wel lukt. ,,Klanten worden continu verrast. En Action is uiterst efficiënt in bijvoorbeeld logistiek en de bouw van hun winkels. Op die manier kunnen ze relatief snelle groei realiseren.’’
Ter illustratie: een winkel in Rotterdam is op precies dezelfde manier ingericht als in Milaan, zodat weinig tijd en energie verloren gaan aan randzaken. Bovendien koopt Action met gigantische volumes tegelijk in. Topvrouw Hajji daarover: ,,Bij ons doen we de inkoopprijs maal 1 of 2, waar dat bij andere winkels keer 6 is. Als we een product niet voor de laagste prijs kunnen inkopen, doen we dat ook niet. Die chocoladereep kan vandaag wel in de winkel liggen, maar morgen misschien niet. Klanten weten dat van ons en accepteren dat.”
Bedreigingen
Desondanks ziet Mulder ook bedreigingen, met name op het gebied van digitalisering; klanten kunnen bij Action niet online winkelen. ,,Daar kiezen ze bewust voor, dat is aan de ene kant ook logisch. Action werkt met kleine marges, waardoor bezorging snel te duur wordt. Aan de andere kant zijn er concurrenten als Zeeman die er wel mee zijn begonnen.’’
In wat Mulder ‘consumentisme’ noemt, ziet Mulder een tweede probleem. ,,Mensen worden altijd verrast door een lage prijs, maar daardoor kopen klanten ook spullen die ze eigenlijk niet nodig hebben. Ze gooien het na een paar keer misschien wel weg. Dat laat een milieuafdruk achter, en je kunt je afvragen of we daar niet wat van moeten vinden.’’
Action zelf zegt dat door die lage prijzen, ook mensen met lage inkomens aan bijvoorbeeld speelgoed kunnen komen. ,,Daar zit wel een kern van waarheid in, maar de klantengroep van Action wordt steeds groter. Iedereen maakt er gebruikt van; dat werpt vragen over duurzaamheid op.’’
Bij het laatste jaarverslag kondigt Action desondanks aan de eigen klimaatdoelstellingen aan te scherpen. De datum waarop 100 procent van Actions hout en katoen duurzaam moet zijn ingekocht wordt vervroegd: voor katoen is de streefdatum nu 2023, voor hout 2024. Voor het einde van 2024 zijn alle winkels van het gas af.
Kijk onze video's over de economie in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
1
Banken verdedigen lage spaarrente
-
PREMIUMMet video
Klushuis werd gemiddeld 111.000 euro meer waard, maar is het nu nog de moeite?
Een oud huis kopen, opknappen en vervolgens met veel winst weer doorverkopen. Dat doen onervaren klussers in het nieuwe televisieprogramma De moeite waard?!. Maar is het ‘flippen’ van een huis in deze tijd, met dalende huizenprijzen en hoge rentes, nog wel rendabel? -
PREMIUM
Drukte bij de energievergelijkingssites: vast contract afsluiten of toch nog even wachten?
Drukte bij de energievergelijkingssites. Vandaag is de laatste dag dat je onder gunstige voorwaarden een vast contract kunt afsluiten. Vanaf morgen geldt de hogere opzegboete. Twee experts geven advies wat nu verstandig is om te doen: nog even wachten of toch een contract afsluiten? -
Ziggo kan straks ook tarieven omlaag gooien, mochten prijzen in Nederland ooit gaan dalen
Kabelaar Ziggo kan lagere tarieven gaan rekenen aan nieuwe én bestaande klanten, mochten de consumentenprijzen in Nederland dalen. Vooralsnog was een verlaging om die reden onmogelijk volgens de voorwaarden, alleen een verhoging was toegestaan. -
Albert Heijn geeft toe aan druk: tien procent loonsverhoging voor medewerkers distributiecentra
Albert Heijn heeft toegegeven aan de eisen van de vakbonden FNV en CNV voor een nieuwe cao met een looptijd van een jaar. Hierin is onder meer een loonsverhoging van tien procent afgesproken en blijven de overige arbeidsvoorwaarden voor bestaande én nieuwe collega’s van kracht.
-
PREMIUM
Allerlaatste dag voor de acceptgiro. Maar je hoeft niet, zoals velen denken, per se online te bankieren
-
-
-
Vliegtuigen weer voller bij Air France KLM
Luchtvaartmaatschappij Air France KLM vervoerde meer passagiers in het eerste kwartaal van dit jaar. Maar ondanks die groei boekte het bedrijf een verlies van 344 miljoen euro over de eerste drie maanden van dit jaar. -
PREMIUMMet quiz
Een onderbroek, een theedoek of een liter diesel: wat koop je nog voor 2 euro?
Benzine en diesel gingen vorig jaar door de ‘magische grens’ van 2 euro per liter. Paprika’s en bloemkolen in de supermarkt intussen ook. De inflatie steeg in februari naar 8 procent, aldus het CBS vorige week. Kortom, alles is en blijft duur. Wat kun je eigenlijk nog wél kopen voor 2 euro?