Opnieuw kritiek op keukenbedrijf Mandemakers: ‘Klanten onder druk gezet’
De Consumentenbond heeft opnieuw kritiek op keukenverkoper De Mandemakers Groep (DMG), omdat klanten veel meer onder druk zouden worden gezet bij het kopen van een keuken dan bij andere bedrijven. Ook is het advies vaak matig, zegt de bond op basis van eigen onderzoek. Daarbij werden ruim 1500 consumenten gevraagd naar hun ervaringen en werd een steekproef gedaan bij keukenwinkels.
Delen per e-mail
Ruim een kwart (28 procent) van de ondervraagden voelde zich onder druk gezet door de verkoper. Vooral Brugman, Grando, Keuken Kampioen, Keukenmaxx, KeukenConcurrent, KüchenDirect, Mandemakers Keukens, Nieuwenhuis Keukens, Piet Klerkx, Tulp Keukens en Wooning maken zich daar schuldig aan. Zij zijn allemaal onderdeel van DMG. Bij deze winkels voelde 57 procent van de consumenten de verkoopdruk. Bij andere winkels ligt dat percentage veel lager (15 procent). IKEA springt er in positieve zin uit: 97 procent van de kopers ervoer geen enkele druk, aldus de bond.
Consumenten klagen bijvoorbeeld over onduidelijke offertes, die ze vaak niet meekrijgen, en over de vele vage kortingen die zogenaamd maar één dag gelden. Ook storen ze zich aan de urenlange ‘gijzelingen’, waarin de verkoper ze aan de praat houdt en waarna ze bijna geen nee meer durven te zeggen. Ook over het verstrekte advies zijn veel klanten niet tevreden. Van de consumenten die een winkel van DMG bezoeken is 38 procent tevreden. Bij andere winkels ligt dit percentage op 73 procent.
‘Niets veranderd’
Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, noemt DMG hardleers. ,,In 2017 kwam de keten ook al slecht uit ons onderzoek. Helaas moeten we vaststellen dat er in de tussentijd niets veranderd is. Wij vinden deze handelswijze volstrekt onacceptabel en hebben de Autoriteit Consument & Markt dan ook geïnformeerd over onze bevindingen.”
DMG benadrukt in een reactie ook zelf uitgebreid te onderzoeken of klanten tevreden zijn. De scores die het bedrijf daarbij haalt, zouden juist wijzen op een zeer hoge klanttevredenheid. De keukenverkoper stelt verder dat het niet in het eigen belang is om klanten onder druk te zetten om keukens te kopen die ze eigenlijk niet willen. ,,Als er klanten zijn die dat zo ervaren hebben, dan spijt ons dat en gaan we in gesprek met hen als ze dat bij ons aangeven.”
Bekijk onze meest bekeken nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Schipholtopman Dick Benschop: ‘Juist nu moet Lelystad Airport ervan komen’
Dieprood kleurt Schiphol in de coronacrisis. Toch biedt de neergang volgens Schipholtopman Dick Benschop ook een uitgelezen kans om fouten uit het recente verleden te herstellen. Maar dan wel met Lelystad Airport en een doorgetrokken Noord/Zuidlijn. -
Wibra-baas kijkt terug op 48 uur hectiek rond winkelbeleid: ‘Net alsof de hel was losgebroken’
Dat de communicatie over het wel, deels of niet opengaan van winkels bepaald niet vlekkeloos verliep, is voor Wibra-baas Bas Duijsens nog te verteren. Maar dat grote winkelketens als Action, Hema en dus ook zijn Wibra zich schuldig maken aan onverantwoord en kapitalistisch gedrag, raakt hem wel. ,,Het leek wel of de hel was losgebroken. Terwijl dit systeem tijdens de tweede lockdown in België perfect werkte.’’ -
Miss Etam en Steps staan door geruzie weer op omvallen
NXT Fashion, eigenaar van kledingwinkels Miss Etam en Steps, vraagt uitstel van betaling aan voor het distributiecentrum en het hoofdkantoor. Hierdoor staan 116 banen op het spel en bestaat het risico dat beide kledingwinkels omvallen en na de lockdown niet meer opengaan. -
PREMIUM
Waarvan Akte Huwelijk kan niet doorgaan vanwege ‘ongeldige’ geboorteakte
Waargebeurde voorvallen uit de notarispraktijk, opgetekend door journalist Johan Nebbeling in ons katern ZO. Deze week brengt de geldigheid van een geboorteakte mogelijk een huwelijk in gevaar. -
update Drie keukenbedrijven krijgen samen miljoen euro boete voor misleiden consumenten
De ACM heeft keukenfirma’s Mandemakers, Brugman en de Keukenconcurrent boetes van in totaal een miljoen euro opgelegd voor het misleiden van klanten. Volgens de waakhond hebben de bedrijven consumenten op beurzen documenten laten ondertekenen, waarmee ten onrechte de indruk werd gewekt dat zij verplicht waren een keuken aan te schaffen. De keukenbedrijven vechten de boete aan.
-
video Mandemakers keukens past annuleringsregeling aan na ophef
Mandemakers Keukens past vanaf 31 maart de omstreden annuleringsregeling aan. Klanten moeten liefst 30 procent van de aankoop van een keuken betalen als ze hun bestelling annuleren. Daarover is ophef ontstaan nadat vloggers er video’s over maakten. -
Hema-baas haalt uit naar AH om ‘uitverkoop’ handdoeken: ‘Niet solidair’
Hema-baas Tjeerd Jegen heeft via het sociale netwerk LinkedIn hard uitgehaald naar Albert Heijn. Jegen is niet te spreken over het feit dat de supermarktketen middenin een lockdown niet-essentiële producten als handdoeken en badmatten in de Bonus-aanbieding gooit. ‘Dit is blijkbaar retail-solidariteit.’ -
Google sluisde minstens 128 miljard euro weg via Nederland
Google heeft in acht jaar tijd 128 miljard euro via een Nederlandse dochteronderneming naar belastingparadijs Bermuda gesluisd. Daarover betaalde het techbedrijf in Nederland ruim 25 miljoen euro belasting, schrijft de NOS op basis van het laatst gepubliceerde jaarverslag van dat Nederlandse dochterbedrijf.