Volledig scherm
easyJet voelt zich op Schiphol achtergesteld bij thuismaatschappij KLM. © anp

‘Parkeren kost bijna nog meer dan dit vliegtaksje’

pollMilieuorganisaties vegen de vloer aan met het bedrag dat de vliegbelasting Nederlandse luchtreizigers gaat kosten. KLM daarentegen blijft fel tegen de vliegtaks die 200 miljoen per jaar moet opbrengen.

Oké, dat er per 2021 een vliegtaks komt is positief, zeggen milieugroeperingen Natuur & Milieu, Greenpeace en Natuur en Milieufederatie Noord- Holland (MNH). Maar dat is wel ongeveer het enige.

,,7 euro per vlucht gaat nauwelijks effect hebben op het klimaat, de geluidsoverlast en de volksgezondheid’’, stelt Casper Schrijver van Natuur & Milieu. Directeur Sijas Akkerman van Natuur en Milieufederatie Noord-Holland noemt het bedrag ‘veel te laag’. ,,Je wilt dat een vliegbelasting het gedrag van mensen beïnvloedt. Dan moet je zeker Europese bestemmingen flink duurder maken. Parkeren kost nu bijna nog meer.’’

Ook Greenpeace denkt dat Nederlanders geen kilometer minder zullen vliegen door de belasting van 7 euro. ,,Dit is geen vliegtaks, maar een vliegtaksje’’, zegt Cas van Kleef. ,,Een druppel op een gloeiende plaat.’’

Natuur & Milieu wijst erop dat vliegen door het ontbreken van accijnzen en btw nu véél te goedkoop is. Uit recent eigen onderzoek blijkt dat een vliegticket 35 procent duurder wordt wanneer dezelfde heffingen als op benzine worden geheven.

poll

Ga jij vanwege de 7 euro vliegtaks minder vliegen?

Ga jij vanwege de 7 euro vliegtaks minder vliegen?

  • Ja, vliegtickets zijn niet goedkoop en dit tikt toch aan (15%)
  • Nee, ik vlieg er geen kilometer minder om (85%)
9218 stemmen

Schatkist

Quote

Mensen gaan niet minder vliegen door deze belasting

Als de maatschappelijke kosten voor klimaat en gezondheid worden meegenomen moet een vliegreis zelfs 63 procent meer gaan kosten. Een vliegticket van 195 euro krijgt dan een prijskaartje van 320 euro. ,,De schatkist loopt jaarlijks 2 miljard euro mis. Tien keer zoveel als de vliegbelasting moet opbrengen’’, stelt Natuur & Milieu.

Luchthaven Schiphol is niet tegen de vliegtaks, maar zegt een formeel bericht van het kabinet af te wachten voordat het op de 7 euro reageert.  ,,Wat wij wel kunnen zeggen is dat de opbrengst niet rechtstreeks de schatkist in moet vloeien, zoals nu het geval lijkt’’, zegt woordvoerder Hans van Kastel. ,,Het geld dient geïnvesteerd te worden in de verduurzaming van de luchtvaart, de leefomgeving of versterking van het treinennetwerk.’’

De KLM blijft fel criticaster van de vorig jaar in het regeerakkoord afgesproken vliegbelasting waarvan het wetsvoorstel deze zomer werd gepresenteerd. ,,De vliegtaks komt naast een wereldwijde CO2-heffing, een Europese CO2-heffing en een nationale heffing op lawaaiige en vervuilende vliegtuigen,” laat de luchtvaartmaatschappij weten. ,,Hiermee ontstaat een stapeling van 4 kostenverhogende systemen die de Nederlandse luchtvaartsector schade toebrengen.”

Vorige maand kwam de luchtvaartmaatschappij met een onderzoek van SEO Economisch Onderzoek op de proppen dat stelt dat vliegbelasting tot vijfduizend banen kan kosten. ,,Het is evident dat een louter Nederlandse vliegbelasting geen enkel positief milieueffect heeft’’, stelde president-directeur Pieter Elbers van KLM toen. 

Volledig scherm
Medewerkers van KLM, Transavia en Martinair demonstreerden op 10 augustus in Den Haag tegen de vliegtaks. De luchtvaartmaatschappijen zijn fel tegen. © ANP

Veelvliegers

Greenpeace doet de protesten van KLM af als ketelmuziek. ,,Geen Nederlander gelooft dat een 7 euro duurder ticket een dergelijke hoeveelheid banen zal kosten, zegt woordvoerder Van Kleef. De milieuclub denkt dat KLM dan ook vooral bang is dat het niet bij deze taks blijft. ,,Steeds meer Nederlanders vinden het raar dat op benzine wél accijnzen en btw zit, maar op vliegen niet.’’

Ook andere milieuclubs hopen dat de vliegtaks snel wordt uitgebreid. ,,Wat ons betreft gaat de 7 euro snel omhoog’’, stelt Natuur & Milieu. Dat het kabinet kiest voor één vliegtaks, ongeacht de te vliegen afstand vindt Natuur & Milieu jammer. ,,Lange vluchten zorgen voor meer vervuiling. 7 euro op een vlucht van 500 euro naar Bali is natuurlijk niks.’’

Greenpeace is juist wel blij dat het kabinet voor één tarief kiest, hoe laag ook. ,,Ruim twee derde van alle vluchten vanaf Schiphol is binnen Europa. Dan is het goed als mensen voor korte vluchten relatief meer betalen.’’ 

Volledig scherm
Drukte op Schiphol. © ROBIN UTRECHT