ProRail en NS vragen 21 miljard voor het spoor
Stikstofoplossing / VIDEOProRail en NS hebben een wensenlijst van bijna 21 miljard euro naar Den Haag gestuurd. Beiden zien in het door het kabinet aangekondigde mega-investeringsfonds een gouden kans voor het spoor.
Delen per e-mail
Nu de treinen steeds voller zitten en Nederland door stikstof lam ligt, wordt het volgens ProRail en NS hoog tijd om te investeren in het OV. In een document, dat in bezit is van deze krant, leggen ze tientallen mogelijke spoorinvesteringen voor de periode tot 2040 op tafel. Samen kosten ze 20,6 miljard euro.
Zo moet de reisduur tussen Groningen/Leeuwarden en de Randstad door aanpassingen op de Hanzelijn een kwartier omlaag. Treinroutes van Nijmegen, Twente en Vlissingen naar het westen moeten eveneens tot dertig minuten sneller.
Op hoofdroutes, zoals Amsterdam-Eindhoven, dienen meer treinen te rijden. Diverse belangrijke stations als Amersfoort, Leiden, Nijmegen en Roermond worden voor een miljard euro uitgebreid. ProRail wil verder fors investeren in het goederenvervoer. Door knelpunten weg te nemen kunnen goederentreinen van 600 meter tot 740 meter verlengd.
Tekst gaat verder na de foto
Blijf vooral 130 rijden, maar doe dat op het spoor
Tussen steden als Den Haag en Dordrecht dienen moderne lightrailverbindingen te komen. De Noord-Zuidlijn moet naar Schiphol doorgetrokken, ook is een speciale snelbus tussen Utrecht en Breda voorzien. De stroomvoorziening op het spoor moet van 1500 naar 3000 volt. De NS kan zo véél meer treinen laten rijden, treinen kunnen daarnaast sneller accelereren.
,,Door te investeren in betere trein- en OV-verbindingen wordt het voor mensen nóg aantrekkelijker te kiezen voor een duurzame wijze van vervoer in plaats van achter aan de file aan te sluiten,” stelt Hans van Leeuwen, directielid van ProRail.
De spoorbeheerder constateert dat er voor stikstof-oplossingen vooral naar de boeren en een lagere maximum snelheid wordt gekeken. ,,Er is ook een andere oplossing, eentje die al 180 jaar bestaat: het spoor. Kortom, blijf vooral 130 rijden, maar doe dat op het spoor.”
NS wijst op het snel groeiende treinvervoer. September was met 36,7 miljoen passagiers de drukste maand ooit. Het aantal treinreizigers, nu circa 1,3 miljoen per dag, zal tot 2040 naar verwachting verdubbelen. ,,We hebben een enorme ambitie om meer treinen te laten rijden, vaker te rijden en sneller te rijden. Met deze lijst geven we aan welke infrastructuur nodig is om dat waar te maken.”
Tekst gaat verder na de infographic
Infrastructurele projecten
Momenteel werkt het kabinet aan de exacte invulling van het fonds, waarin tientallen miljarden euro's komen te zitten. Begin 2020 hopen minister Wopke Hoekstra (Financiën) en Eric Wiebes (EZ) met details naar buiten te komen. Bedoeling is om infrastructurele en andere projecten te financieren die Nederland echt beter te maken.
Tot nu toe trok het kabinet maar mondjesmaat extra geld uit voor het spoor. Zo heeft staatssecretaris Van Veldhoven geen extra geld over om enkele grote knelpunten rond de vaak uitvallende hoge snelheidslijn op te lossen. Wel lijkt er binnenkort een deal te zijn over een flinke facelift voor station Schiphol.
Verder in het nieuws
-
‘Groeitempo economie verder omlaag door stikstofkwestie en krappe arbeidsmarkt’
Het groeitempo van de Nederlandse economie neemt komende jaren waarschijnlijk steviger af dan voorzien. Volgens De Nederlandsche Bank (DNB) voelt Nederland onder meer de stikstofkwestie waardoor bouwprojecten zijn stilgelegd of uitgesteld. -
‘Negatieve spaarrente ligt niet voor de hand’
Kleine spaarders hoeven voorlopig niet bang te zijn dat ze rente moeten gaan betalen over het spaargeld dat ze bij de bank hebben staan. Dat beweert althans vergelijkingssite Geld.nl. -
Grote pensioenfondsen staan er ietsjes beter voor
De grote pensioenfondsen zijn er afgelopen maand iets beter voor komen te staan. Bij fondsen als ABP, PFZW en PMT gingen de dekkingsgraden, oftewel de verhouding tussen vermogen en verplichtingen, in november licht omhoog. De dreiging van kortingen raakt daarmee verder uit beeld. -
‘Gratis’ opnieuw meest gezochte woord op Marktplaats
Gratis producten blijven de meest gezochte artikelen op Marktplaats. Volgens een jaaroverzicht van het onlinehandelsplatform was ‘gratis’ dit jaar opnieuw het meest gezochte zoekwoord. Verder speurden Nederlanders dit jaar opvallend vaak naar tweedehands campers, fietsen en caravans. -
PREMIUM
Directeur Primark: Tja, goedkoop, in Engeland noemen ze onze kleding betaalbaar
Kevin Tulip (34) werd verliefd op Primark toen hij er in de winkel werkte en klom op tot directeur van Primark Benelux. ,,Mijn moeder smeekte me er goed over na te denken.’’
-
PREMIUM
DE WEEK VAN PHLIPPEN De stille implosie van de Wereldhandelsorganisatie
Sandra Phlippen is chief economist bij ABN Amro en universitair docent aan de Erasmus School of Economics. -
Voor miljoenen gedupeerde beleggers eisen dat Canada ‘overleden’ cryptobankier opgraaft
In december vorig jaar overleed de directeur en oprichter van het Canadese beleggingsbedrijfje QuadrigaCX, Gerald Cotten, tijdens een huwelijksreis in India. Althans, dat is de lezing van zijn weduwe Jennifer Robertson. Aan haar verhaal wordt door voormalig klanten van Cotten flink getwijfeld. Waarom? Omdat zijn dood op zijn minst bedenkelijk is. 190 miljoen in cryptomunten belegde Canadese dollars bleken spoorloos na Cottens overlijden. -
PREMIUM
Het succes van Swapfiets: van 40 naar 180.000 fietsen met blauwe voorbanden
Het begon met veertig fietsen voor Delftse studenten. Vijf jaar verder rijden er 180.000 fietsen rond van Swapfiets, het bedrijf dat fietsabonnementen verkoopt. ,,Mensen zijn dol op gemak en service, daar spelen wij op in. Nooit meer een lekke band hoeven plakken, heerlijk toch?’’