Een brievenbus van postbedrijf Sandd.
Volledig scherm
Een brievenbus van postbedrijf Sandd. © ANP XTRA

Sandd krijgt boete van 289.000 euro wegens onderbetaling bezorgers

Postbedrijf Sandd heeft een boete opgelegd gekregen van 289.000 euro van de Inspectie SZW vanwege onderbetaling van personeel. De toezichthouder stelde een onderzoek in naar aanleiding van een melding hierover van de FNV.

Volgens de Inspectie SZW betaalde Sandd zijn bezorgers op basis van normuren en niet voor het werkelijke aantal uren dat werd gewerkt. Daarbij verzuimde het bedrijf te registreren wat de daadwerkelijk gewerkte uren waren. Daardoor is niet meer te controleren of er wel voldoende loon is uitgekeerd.

De inspectie onderzocht de periode december 2017 tot en met mei 2018. Deze overtreding geldt voor alle 28 medewerkers die bij het onderzoek zijn betrokken. Het bedrijf zal ervoor moeten zorgen dat voor alle medewerkers een betere urenregistratie wordt gevoerd, concluderen de autoriteiten.

FNV is zeer tevreden met de boete. ,,De normuur, die eenzijdig door de werkgever was opgelegd, was voor de werknemers volstrekt onhaalbaar”, aldus Ger Deleij, FNV-bestuurder. ,,Bezorgers moesten bij wijze van spreken rennend langs alle huizen om de post te bezorgen, en dan nog haalden ze het niet binnen de gestelde norm.” Sinds 2018 is het wettelijk niet meer toegestaan om op basis van normuren personeel te betalen. 

Sandd wordt overgenomen door concurrent PostNL, waardoor er een soort monopolist op de postmarkt ontstaat. Deleij: ,,Onderlinge concurrentie tussen de postbedrijven leidt precies tot dit soort wanpraktijken waarbij de ene aanbieder met scherpe prijzen onder de andere aanbieder gaat zitten. Uiteindelijk zijn de werknemers hier altijd de dupe van.”

Bij Sandd was niemand bereikbaar voor commentaar.

  1. Flinke domper voor verpleegkundigen: 'gratis vliegticket-actie' loopt niet volgens plan

    Flinke domper voor verpleeg­kun­di­gen: 'gratis vliegtic­ket-ac­tie' loopt niet volgens plan

    Een gezamenlijke actie van KLM en beroepsvereniging V&VN om verpleegkundigen en verzorgenden te bedanken voor hun harde werk tijdens de coronacrisis is niet helemaal volgens plan verlopen. Hulpverleners die behoefte hebben aan vakantie konden zich verspreid over drie dagen opgeven om kans te maken op een gratis vliegticket. Maar door de overweldigende belangstelling moesten twee inschrijfmomenten op het laatste moment worden geschrapt. Verpleegkundigen reageren teleurgesteld.
  2. KLM in de fout: extra schadevergoeding voor ontslagen begeleidster van vips

    KLM in de fout: extra schadever­goe­ding voor ontslagen begeleid­ster van vips

    Luchtvaartmaatschappij KLM moet een ervaren werkneemster die beroemde artiesten en pornosterren begeleidde bij vertrek en aankomst op Schiphol een extra schadevergoeding ter waarde van 75.000 euro betalen. De vrouw, die als vip-begeleidster werkte, werd begin vorig jaar als gevolg van een arbeidsconflict ontslagen. Haar werkgever heeft daarbij ‘ernstig verwijtbaar’ gehandeld, oordeelde het Amsterdamse gerechtshof gisteren in hoger beroep.