Schuldenmoeras
PSYCHOLOGELDHoe kan het dat schulden vaak leiden tot nog meer schulden? Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert elke week ons economisch gedrag.
Schulden maken doet pijn. Onze pijn wordt bij grotere verliezen wel iets groter, maar niet heel erg
Rijkdom leidt vaak tot meer rijkdom. Met geld kun je immers geld verdienen. Bijvoorbeeld door het te beleggen of pandjes te kopen en die te verhuren. En wie een vette bankrekening heeft, kan slimme adviseurs laten uitzoeken hoe hij zo min mogelijk belasting betaalt. Het omgekeerde is helaas ook waar: schuld leidt vaak tot meer schuld. Onder meer omdat de incassokosten in Nederland zo hoog zijn, dat kleine schulden gemiddeld 2,5 keer over de kop gaan. Wie eenmaal in de rode cijfers staat, zakt daarom vaak snel weg in het schuldenmoeras.
Er gebeurt echter ook iets in ons hoofd waardoor schulden vaak een sneeuwbaleffect hebben. De psychologische impact van nieuwe schulden wordt kleiner als iemand al diep in het rood staat. Concreet: het verschil tussen 0 en 1.000 euro schuld voelt groter dan dat tussen 9.000 en 10.000 euro schuld. En als je al 73.521 euro schuld hebt, maakt die 1.000 euro extra nog minder uit. Nieuwe schulden belanden dan op de grote hoop. Sommige schuldenaren hebben geen idee meer hoe groot die hoop is.
Een verklaring hiervoor is te vinden in het fenomeen 'verliesaversie', ontdekt door de gedragseconomen Daniel Kahneman en Amos Tversky. Uit allerlei experimenten blijkt dat we het erger vinden om te verliezen dan dat we gelukkig worden van winnen. Kahneman en Tversky berekenden zelfs dat we verliezen twee keer zo vervelend vinden als dat we gelukkig worden van winnen. Een testje: zou je meedoen aan de volgende weddenschap? Als het kop is, verlies je 100 euro. Als het munt is, win je 150 euro. Uit angst 100 euro te verliezen bedanken de meeste mensen voor dit wedje. Typisch gevalletje verliesaversie.
Verliesaversie weerhoudt ons er in eerste instantie ook van om schulden te maken. Schulden maken doet pijn. Maar, en daar zit het probleem, onze pijn wordt bij grotere verliezen wel iets groter maar niet heel erg. De impact van het verlies vlakt af naarmate je schuld groter wordt. Bij winst speelt overigens hetzelfde mechanisme: de invloed van winsten neemt af naarmate iemand meer heeft. Oftewel, een miljonair die 10.000 euro wint is daar minder blij dan iemand in de bijstand.
Bedrijven en overheden hopen schuldenaren in beweging te krijgen door de schuld fors te verhogen met allerlei incassokosten. Dan gaan ze wel betalen! Experimenten uit de gedragseconomie vertellen ons dat dat geen enkele zin heeft. Maar helaas, een nieuw inzicht leidt niet altijd tot ander gedrag.
Reageren? economie@ad.nl
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Steun zzp’ers voor verplichte verzekering daalt
Het aantal zzp'ers dat voorstander is van een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV), neemt af. Dat concludeert de Knab-bank op basis van eigen onderzoek onder 1500 zelfstandige ondernemers. -
Met video
Premies voor verzekeringen gaan fors omhoog
Consumenten moeten rekening houden met flink hogere verzekeringspremies. Met name de autoverzekeringen en woonpakketten gaan uitzonderlijk hard omhoog, signaleert vergelijker Independer. -
ING laat ultimatum vakbeweging verlopen, staking op komst
Het ultimatum dat vakbonden FNV Finance, CNV Vakmensen en De Unie de ING Bank in een cao-conflict oplegden, is maandag om 12.00 uur verlopen en de bank heeft niet gereageerd. Dat betekent dat de aangekondigde werkonderbreking, dinsdagochtend van 10.00 uur tot 12.00 uur, doorgaat. -
Economie verrassend veerkrachtig: alleen krimp verwacht bij industrie en bouw
Nederland kan zich opmaken voor een goed economisch jaar en daar gaan de meeste regio’s in ons land van profiteren, zo verwacht Rabobank. -
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen.
-
Is het beter om ’s ochtends of ’s avonds te douchen? Dit zeggen dermatologen
Een frisse douche om wakker te worden? Of toch maar een warm bad om goed te slapen? Iedereen heeft wel een favoriet moment om zich te wassen. Maar welk tijdstip van de dag is nu het beste voor je huid? Wij vroegen advies aan dermatologen Jan Gutermuth en Thomas Maselis. ,,Ook de duur van je douche speelt een belangrijke rol.” -
-
-
‘Bah, lust ik niet!’: deze strategie moedigt kieskeurig etertje aan tot proeven
Aan menig keukentafel is het iedere avond een strijd: ouders hebben hun uiterste best gedaan een gezonde maaltijd met groente te bereiden, maar kindlief weigert ook maar een hapje te proeven. Hoe zorg je dat je kind later meer lust dan patat en pannenkoeken? Onderzoekers van Maastricht University bestuderen het en kwamen onlangs tot een interessante ontdekking. -
Opnieuw klinkende cijfers Action; klanten kwamen in 2022 vooral voor plaids en kaarsen
Al tijden behoort Action tot de snelst groeiende winkelketens van Europa. Ook vorig jaar bevestigde de discounter die status. In 2022 werden maar liefst 280 nieuwe winkels geopend: een record. De omzet steeg met 30 procent naar 8,9 miljard euro. Het bedrijf nam 8000 nieuwe mensen aan.