Speelgoedmaker maakt Mr. Potato Head genderneutraal
Speelgoedfabrikant Hasbro gaat het speeltje Mr. Potato Head genderneutraal maken. Het speelgoed in de vorm van een plastic aardappel waar je allerlei losse onderdelen als een neus, oren, ogen, een bril en snor in kan steken, verliest dan ook zijn aanspreektitel en gaat verder als simpelweg Potato Head.
Delen per e-mail
De stap betekent niet dat de het bedrijf geen mannelijke en vrouwelijke Potato Heads meer gaat verkopen. Er komt wel een familieset met twee volwassen aardappels en één baby-aardappel. Daarbij krijgen de aardappels 42 accessoires waarmee kinderen zelf kunnen bepalen tot welk geslacht de ouders behoren.
Hasbro maakt Mr. Potato Head al sinds 1952 en heeft al eerder aanpassingen gedaan. Tot 1987 had de plastic aardappel een pijp als accessoire, maar die werd geschrapt om roken niet aan te moedigen. In 1992 paste Hasbro het levensverhaal van Mr. Potato Head aan. Toen kreeg de plastic aardappel een actievere levensstijl aangemeten en werd de Engelse term ‘couch potato’ geschrapt, waarmee iemand wordt bedoeld die het grootste deel van zijn tijd op de bank hangt. Het speeltje is onder meer bekend van de filmreeks Toy Story waarin het, in de vorm van een echtpaar, een belangrijke bijrol heeft.
Hasbro gaat Potato Head ook op duurzamere wijze produceren. De aardappel wordt van plastic op plantaardige basis gemaakt en ook krijgt het speeltje minder plastic in de verpakking.
Lees door onder de foto.
Barbie
Speelgoedmakers proberen de laatste jaren een groter publiek aan te spreken. Zo zag Hasbro’s concurrent Mattel de verkoop van de Barbiepoppen stijgen toen het modellen met verschillende huidskleuren en lichaamstypes op de markt bracht.
Hasbro liet weten dat de veranderingen ingegeven zijn door het feit dat consumenten hun waarden willen herkennen in het speelgoed dat ze aan hun kinderen geven.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
De ongemakkelijke realiteit is dat ik financieel afhankelijk ben van de school van mijn dochtertje
Irene van den Berg is journalist en columnist, gespecialiseerd in financiële psychologie. Zij probeert ons economische gedrag te verklaren. -
Jaren eerder glasvezel voor duizend dorpen en plattelandskernen door joint venture KPN en ABP
Bijna 1000 dorpen en woonkernen krijgen jaren eerder toegang tot razendsnel internet via glasvezel. KPN en ABP richten een speciale joint venture op om dit mogelijk te maken en investeren daarin 1 miljard euro. -
‘Voorkom dat winkelstraat gatenkaas wordt, kabinet moet regie pakken’
Om spooksteden te voorkomen, is het volgens retailorganisaties als de Raad Nederlandse Detailhandel en Locatus van belang dat het nieuwe kabinet de regie pakt en actief gaat meedenken over het opnieuw inrichten van deze centrumgebieden. -
Koers bitcoin bereikt record en doorbreekt twee magische grenzen op één dag
De koers van de bitcoin is zaterdag voor het eerst tot boven de 60.000 dollar gestegen. En passant werd nog een bijzondere grens geslecht: de cryptomunt was vandaag ook meer waard dan 50.000 euro, en ook dat is voor het eerst. -
PREMIUM
Voor altijd in de schaduw van Barbie: ‘Ken is een beetje een lulletje rozenwater’
Exposities in musea in Almelo en Terschuur, Barbie-taxatiedagen en een speciaalzaak in Dordrecht: Barbie lijkt in ons land onverminderd populair. Hoe zit dat met haar vriendje Ken?
-
Meer winst Eneco, met dank aan belastingbetaler
Rotterdam - Door de coronacrisis daalde de afzet van gas en elektra door energiebedrijf Eneco. Maar de winst steeg, mede dankzij de belastingbetaler. -
CPB: Herstel Nederlandse economie gaat iets trager, maar werkloosheid valt mee
De aanhoudende coronacrisis hakt er iets dieper in dan eerder gedacht. De Nederlandse economie groeit dit jaar met 2,2 procent, blijkt uit een nieuwe raming van het Centraal Planbureau (CPB). In 2022 trekt de groei verder aan en komt het cijfer uit op 3,5 procent. -
Koken & eten
Ook jodenkoeken krijgen een nieuwe naam: 'We hoefden er maar twee letters af te snoepen’
De gele blikken gevuld met de overheerlijke jodenkoeken, wie kent ze niet? Sinds kort hebben de koeken een nieuwe eigenaar, bakkersfamilie Pater. De koeken blijven even lekker, maar krijgen wel een nieuwe naam: Odekoeken.