Supermarkten: Leveranciers misbruiken prijsstijgingen
videoSommige fabrikanten van levensmiddelen slaan een slaatje uit de hoge inflatie door veel hogere prijzen voor hun producten te vragen dan noodzakelijk. Die beschuldiging uiten meerdere supermarktketens. ,,Het kan leiden tot een boycot.’’
Nederlandse supermarkten noemen liever geen namen van leveranciers waarmee ze momenteel in de clinch liggen over de nieuwe prijzen van hun A-merken. Die onderhandelingen zijn pittig, want door gestegen grondstofprijzen en hogere productie- en transportkosten ontkomen die leveranciers niet aan het vragen van hogere prijzen. Maar volgens de supermarkten gooien sommige producenten er met opzet een extra schep bovenop.
,,Ik weet zeker dat ze extra marge proberen te vangen, sommige prijzen liggen beduidend hoger dan wat de markt en het inflatieniveau aangeven. We kunnen die prijzen en percentages goed in de gaten houden en dus zien we ook wanneer het in onze ogen niet klopt. Dan krijgen we een stijging voor onze kiezen die niet realistisch en zeker niet wenselijk is. Een deel kunnen we zelf verwerken, maar het houdt een keer op. We kunnen dit niet doorberekenen aan onze klanten’’, vertelt Ton van Veen, financieel topman van Jumbo.
De hoge prijzen kunnen volgens Van Veen zelfs leiden tot een boycot van bepaalde A-merken. ,,Vanuit de vertrouwelijkheid van de onderhandelingen kan ik geen namen noemen, maar als we er niet uitkomen, kan het inderdaad zo zijn dat we tijdelijk een aantal merken niet verkopen.’’
Als we er niet uitkomen, kan het inderdaad zo zijn dat we tijdelijk een aantal merken niet verkopen
In Belgische super geen Nutella
In België is het al zover. De afgelopen weken kwam het tot een botsing tussen de Belgische supermarktketen Colruyt en voedingsreuzen Ferrero en Mondelez. Tientallen producten van hun merken Nutella, Milka en Lu verdwenen uit de schappen.
Of het in ons land zover komt, zal moeten blijken. Het onderhandelingsspel wordt in ieder geval (nog) harder gespeeld, aangezien supermarkten uit concurrentieoverwegingen hun prijzen richting de klant zo min mogelijk omhoog willen gooien. Ook verschillende supermarkten die bij inkooporganisatie Superunie zijn aangesloten, geven aan dat sommige producenten een wel erg hoge prijs rekenen. Bij Superunie zelf willen ze niets zeggen. ,,We laten ons extern nooit uit over individuele gesprekken met onze leveranciers.’’
Markleider Albert Heijn laat via een woordvoerster weten dat ze merken dat grotere leveranciers van A-merken dit jaar inderdaad extra prijsverhogingen willen doorvoeren. ,,We begrijpen dat vanwege de inflatie in sommige situaties prijsstijgingen onvermijdelijk zijn. Maar juist om die inflatie niet verder te laten oplopen, willen we extra prijsstijgingen daar bovenop zoveel mogelijk voorkomen.’’
Unilever, producent van honderden bekende merken als Dove, Conimex en Calvé, liet eerder al weten de prijzen omhoog te moeten gooien om uit de kosten te komen. Het bedrijf wil niet ingaan op de huidige onderhandelingen met de supermarkten.
Vorig jaar steeg de gemiddelde boodschappenprijs volgens marktonderzoeker GfK met 3,8 procent in vergelijking met 2020.
Wat is inflatie?
De inflatie is in december opgelopen naar 5,7 procent, het hoogste niveau in bijna 40 jaar. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), dat de cijfers naar buiten brengt, zorgden met name de hogere voeding- en energieprijzen ervoor dat de inflatie verder is opgelopen.
Maar wat betekent inflatie precies?
Als er sprake is van inflatie zijn de prijzen (gemiddeld) gestegen. Daardoor kun je met eenzelfde hoeveelheid geld minder goederen kopen. De waarde van geld kan worden afgemeten aan het aantal producten dat je ervoor kunt krijgen. Inflatie zorgt er dus voor dat geld minder waard wordt. Met andere woorden: als alles duurder wordt, kun je met eenzelfde bedrag minder kopen. De Nederlandsche Bank probeert de inflatie te beperken tot zo’n 2 procent, maar met name de laatste maanden van 2021 ligt dit percentage dus een stuk hoger. Dat komt vooral doordat de vraag naar veel producten en diensten een stuk hoger ligt dan het aanbod. Denk aan grondstoffen voor voedsel of de vraag naar gas.
Volgens het CBS was de gas- en elektriciteitsrekening in de laatste maand van 2021 bijna 75 procent hoger dan een jaar eerder. In november was de prijsstijging hier op jaarbasis 57,4 procent. Verder werden vlees, groente en fruit duurder. Over het hele jaar gemeten lagen de consumentenprijzen gemiddeld 2,7 procent hoger dan in 2020. Een jaar eerder was de prijsstijging 1,3 procent. Vooral de prijsontwikkeling van energie droeg bij aan de hogere inflatie in 2021. Elektriciteit was afgelopen jaar gemiddeld 22,2 procent duurder dan een jaar eerder. In 2020 moest voor stroom nog 39,6 procent minder worden betaald dan het jaar ervoor. Gas was gemiddeld 16,7 procent duurder dan het jaar ervoor. In 2020 was sprake van een stijging van 2,6 procent.
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Bekijk ook deze video van de Universiteit van Nederland over inflatie:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Is het beter om ’s ochtends of ’s avonds te douchen? Dit zeggen dermatologen
Een frisse douche om wakker te worden? Of toch maar een warm bad om goed te slapen? Iedereen heeft wel een favoriet moment om zich te wassen. Maar welk tijdstip van de dag is nu het beste voor je huid? Wij vroegen advies aan dermatologen Jan Gutermuth en Thomas Maselis. ,,Ook de duur van je douche speelt een belangrijke rol.” -
Europese Commissie wil consument recht op reparatie geven: ‘Behoed oude spullen voor schroothoop’
Consumenten moeten het recht krijgen een wasmachine of ander kapot of versleten product te laten repareren, stelt de Europese Commissie voor. Nu hebben ze vaak geen andere keuze dan een nieuwe te kopen, en dat is slecht voor de planeet en voor hun portemonnee. Klanten zouden ieder jaar 12 miljard euro kunnen besparen door hun oude spullen te behoeden voor de schroothoop. -
PREMIUMvideo
Tien identieke producten in drie verschillende supermarkten: dit is wat je kwijt bent
Hoe hard stijgen de prijzen in de supermarkt? De verwachting is dat de prijzen van onze dagelijkse boodschappen door de hoge inflatie nog sneller stijgen dan vorig jaar. We nemen de proef op de som en kopen elke tiende dag van de maand tien identieke producten in drie verschillende supermarkten. Vandaag de eerste aflevering: ‘Geel wint duidelijk van blauw.’ -
Eindelijk: ook zeevaart moet uitstoot verminderen (en daardoor wordt uw koelkast 27 cent duurder)
Voor het eerst in de geschiedenis komen er regels voor het verduurzamen van de internationale scheepvaart. Consumenten zullen het merken in de prijs van veel producten, maar heel veel zal het niet schelen. -
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen.
-
Inflatie in december naar 5,7 procent: hoogste niveau in 40 jaar
De inflatie is in december opgelopen naar 5,7 procent op jaarbasis, het hoogste niveau in bijna 40 jaar. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), dat de cijfers naar buiten bracht, zorgden met name de hogere voedings- en energieprijzen ervoor dat de inflatie verder is opgelopen. In november werd nog een inflatie van 5,2 procent gemeten, toen ook al het hoogste niveau in bijna 40 jaar. In augustus 1982 stegen de prijzen gemiddeld met 5,9 procent op jaarbasis. -
-
-
PREMIUM
Komst nieuwe hyperstore bewijst: voor speelgoed gaan we weer naar de winkel
De klad in speelgoedland? Komende week opent de Ierse speelgoedgigant Smyths Toys in Amsterdam zijn eerste van twintig megawinkels in ons land. En ook onze eigen speelgoedzaken worden weer gevonden, door kinderen en ‘kidults’, spelende volwassenen. ,,Een cadeau samen uitzoeken is leuker in een echte winkel.”Rotterdam, Amsterdam -
‘Bah, lust ik niet!’: deze strategie moedigt kieskeurig etertje aan tot proeven
Aan menig keukentafel is het iedere avond een strijd: ouders hebben hun uiterste best gedaan een gezonde maaltijd met groente te bereiden, maar kindlief weigert ook maar een hapje te proeven. Hoe zorg je dat je kind later meer lust dan patat en pannenkoeken? Onderzoekers van Maastricht University bestuderen het en kwamen onlangs tot een interessante ontdekking.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer