Topvrouw KLM voorspelt dat personeelstekorten in luchtvaart nog lang te merken zullen zijn
Hoewel de problemen op Schiphol afnemen, zullen de gevolgen van de personeelstekorten in de luchtvaart net als elders in de maatschappij nog lang te merken zijn. Dat verwacht de nieuwe KLM-topvrouw Marjan Rintel. ,,We zijn bezig rust en stabiliteit te creëren. Is het goed genoeg? Nee, dat is het nog niet, maar het gaat elke week beter.”
Sinds begin deze maand is Rintel de baas bij KLM. Ze bood klanten van de luchtvaartmaatschappij al digitaal haar verontschuldigingen aan omdat KLM niet de service bood die klanten gewend zijn. Daar kwam nog een storing in het bagagesysteem van Schiphol overheen die voor een week aan problemen zorgde.
Kofferchaos
De kofferproblemen op Schiphol, die al langer speelden, zijn een ‘domino-effect’ legt Rintel uit. ,.Mensen stonden lang in de rij en haalden dan soms hun vlucht niet, maar dan zaten hun koffers wel al op de vlucht. Of de koffers gingen niet mee terwijl mensen wel vlogen.” Dergelijke problemen zijn er niet alleen op Schiphol en niet alleen bij KLM, benadrukt Rintel. ,,Het kost heel veel extra werk, waardoor het ook moeilijker wordt om terug te komen op een normaal serviceniveau.”
Doordat KLM onder andere een deel van de vluchten schrapte en minder tickets verkocht, gaat dat steeds beter. ,,Als je een voorspelbaar product hebt, wordt het makkelijker. Dat is rust en stabiliteit.” Dat is ook nodig want de chaos uit de meivakantie was ook ‘lastig voor veel KLM-collega’s’ die Rintel de afgelopen weken sprak.
En van die collega’s zijn er dus nog meer nodig. ,,We zijn met man en macht bezig personeel te werven”, aldus de topvrouw. ,,Maar we moeten in de luchtvaart ook gaan nadenken hoe we daar op langere termijn mee omgaan.”
Winst
Vooralsnog gaat het ondanks de problemen op Schiphol, die KLM tientallen miljoenen euro’s aan compensatie van reizigers kostte, goed met de Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Voor het vierde kwartaal op rij was er een operationele winst. Die is nu weer op het niveau van vóór de coronacrisis, zelfs nu er geen NOW-coronasteun meer is, geeft financieel directeur Erik Swelheim aan. Die winst leidde ertoe dat KLM de lening van de overheid in zijn geheel kon terugbetalen.
Voor het eerst sinds de coronacrisis kon luchtvaartconcern Air France-KLM winst in de boeken zetten. Want na KLM kon ook Air France zwarte cijfers overleggen door het sterke herstel van de vraag naar vliegreizen. Ook in het derde kwartaal verwacht KLM die positieve lijn door te kunnen zetten. ,,Er komen nog veel boekingen binnen. We hebben in slechte tijden ons netwerk op peil gehouden en daar plukken we nu de vruchten van”, aldus Swelheim.
Na de terugbetaling van de staatssteun dient zich nu de terugbetaling van de uitgestelde loonbelasting aan. Dat gebeurt vanaf oktober. In totaal moet KLM zo’n 1,5 miljard euro aan belasting uit de coronaperiode nog voldoen.
Kijk onze trending nieuwsvideo's in onderstaande playlist:
Praat mee
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen respectvolle reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een gesprek willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMTips en trucs
Kofferchaos vermijden? Zo pak je handbagage in voor drie weken vakantie
Om de kofferchaos op Schiphol te omzeilen kiezen reizigers het zekere voor het onzekere. Ze proppen hun hele hebben en houwen in een handbagagekoffer. Maar hoe neem je alles mee in zo'n klein ding? Expert en schrijver Liesbeth Rasker (34), die drie maanden door Indonesië reisde met slechts een rugzak en handtas, laat het zien in een inpaksessie. -
PREMIUM
Hogere prijzen op het Duitse terras doen bij iedereen pijn
Nu de zomer is aangebroken zitten de terrassen in de Duitse hoofdstad Berlijn weer vol. Maar bezoekers moeten dieper in de buidel tasten dan vorig jaar. En het personeel loopt op het tandvlees. -
Koken & Eten
Zo hou je de hele dag door energie: ‘Alleen wielrenners mogen ontbijten met veel suikers’
Ongeacht of je verkeersleider bent, een IT-er, stratenmaker of hoe je je dag indeelt; niemand zit te wachten op een middagdip. ,,Door bewust te letten op wat je eet, en wanneer, kun je de hele dag door scherp blijven.” -
Storing in bagagesysteem Schiphol: KLM checkt geen koffers in van passagiers op doorreis in Europa
Een storing in het bagagesysteem op Schiphol van gisteren, zorgt vandaag voor extra problemen bovenop de al maanden durende kofferchaos op de luchthaven. Reizigers van KLM die vandaag aankomen en doorreizen naar een andere bestemming binnen Europa, moeten dat zonder hun koffer doen. -
PREMIUM
Russen kiezen Istanbul als toevluchtsoord en helpen Turkse cafés overleven
Je weet dat je aan een echt Turks ontbijt zit als er een tafel bij aangeschoven moet wordt omdat het niet op één tafel past. En als je elke minuut een straatkat bij je bord vandaan moet duwen.
-
PREMIUMExperts
Met het hele gezin op elkaars lip: waarom vakantie voor echtscheiding kan zorgen
Na de zomer piekt het aantal relatiebreuken. Wat veroorzaakt een vakantiescheiding? En kun je voorkomen dat je huwelijk verongelukt tijdens je vrije dagen? Experts leggen uit en geven tips. -
PREMIUMreportage/met video
72 uur op Schiphol: blije, verveelde, geïrriteerde, relaxte, verdrietige, zoekende en boze mensen
Van zondagskind tot zorgenkind. In korte tijd is het imago van Schiphol ingestort. Onze verslaggevers waren in het eerste weekend van de zomervakantie 72 uur lang op de luchthaven en pakten ook zelf het vliegtuig. Drie dagen vol chaos en drukte. -
Een man verspreidde foto van crash onder medepassagiers: hoe kan dat?
Het was een flinke schok voor passagiers die afgelopen zaterdag op Schiphol in een vliegtuig wachtten: ze ontvingen zomaar een foto van een vliegtuigramp op hun iPhones. Hoe kan dat gebeuren, en wat doe je eraan?
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer