Unilever dreigt te stoppen met adverteren bij Google en Facebook
Unilever, wereldwijd een van de grootste adverteerders, dreigt met een advertentiestop voor Google en Facebook, als zij haatboodschappen blijven verspreiden en niet genoeg doen om kinderen te beschermen.
Dat zegt Unilevers marketing-directeur Keith Weed vandaag op een groot marketingcongres in Londen. Dat meldt zakenkrant The Financial Times, die de toespraak van Weed al heeft ingezien.
,,Als een van de grootste adverteerders ter wereld kunnen we het ons niet permitteren dat onze klanten niet vertrouwen wat ze online zien'', aldus de marketing-directeur.
Transparantiemoeras
De techreuzen moeten daarom stoppen met 'slaapwandelen' en actie ondernemen, claimt hij. ,,We kunnen geen geld blijven pompen in digitale kanalen die soms niet veel beter zijn dan een moeras in termen van transparantie.''
Unilever is het concern achter grote merken als Unox, Dove, Axe en Zwitsal. Volgens de zakenkrant gaf het vorig jaar 7,7 miljard uit aan marketing. Alleen Proctor & Gamble adverteert wereldwijd meer.
Kritisch
Het Brits-Nederlandse concern besteedt ongeveer een kwart van zijn advertentie-budget online. Sinds de levensmiddelengigant zo'n jaar geleden een overnamepoging van Kraft Heinz heeft afgeslagen, bekijkt het onder andere zijn marketingbudget kritisch. Zo is de hoeveelheid tv-commercials voor alle merken al flink teruggebracht.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMColumn
Elk gesprek met Carla is vermoeiend, bij elke vraag die ik stel, vraagt ze waarom ik deze stel
Anne-Marije Buckens (34) heeft ruim tien jaar een bedrijf waarmee ze 50-plussers aan werk helpt. Ze schrijft over de mensen die ze ontmoette en aan werk heeft geholpen. -
PREMIUMColumn
Het is niet haar leeftijd die de zoektocht naar een baan bemoeilijkt, maar haar mindset
Anne-Marije Buckens (34) heeft ruim tien jaar een bedrijf waarmee ze 50-plussers aan werk helpt. Ze schrijft over de mensen die ze ontmoette en aan werk heeft geholpen. -
Krapte arbeidsmarkt is grootste barrière voor ondernemend Nederland
De huidige krapte op de arbeidsmarkt is voor Nederlandse ondernemers de grootste rem op de bedrijfsvoering. Ook worden ze geplaagd door tekorten aan materialen en productiemiddelen en door ruimtegebrek. Het Centraal Bureau voor de Statistiek peilde samen met de Kamer van Koophandel, het Economisch Instituut voor de Bouw en werkgeversverenigingen MKB-Nederland en VNO-NCW de stemming van het niet-financiële bedrijfsleven. Een derde van de ondernemers zegt met personeelstekorten te kampen. Uit de meting kwam niettemin naar voren dat het ondernemersvertrouwen toeneemt. -
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
met video
Arbeidsmarkt is nóg krapper geworden: recordaantal vacatures open
De spanning op de arbeidsmarkt is in het eerste kwartaal verder toegenomen. Stonden er in het laatste kwartaal van 2021 nog 106 vacatures tegenover elke 100 werklozen, een kwartaal later is dat opgelopen tot 133 per 100. Zo blijkt uit de jongste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
-
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden? -
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
Postbezorgers PostNL krijgen 8 procent loonsverhoging
De postbezorgers van PostNL krijgen over twee jaar in totaal 8 procent meer loon. Dat zijn de vakbonden overeengekomen met het postbedrijf.