Voor 25 euro is ligbed de hele vakantie van jou
Thomas Cook en Neckermann Reizen beginnen een proef met het reserveren van een ligbedje bij het hotelzwembad. De dagelijkse strijd om een goed plekje is volgens directeur Carola Hoekstra een grote ergernis onder vakantiegangers.
Vanwaar deze nieuwe service?
,,Uit verschillende onderzoeken blijkt dat het niet beschikbaar zijn van een ligbed aan het zwembad ergernis nummer 1 is voor veel reizigers. We bieden onze klanten daarom de mogelijkheid om voor hun zonvakantie hun lievelingsplekje te reserveren.''
Wereldwijd zijn de twee organisaties de eerste die deze service aanbieden. ,,Daar zijn we best trots op. We introduceren de dienst in meerdere landen, voor reizigers uit Nederland, België, Scandinavië, Duitsland en Groot-Brittannië.''
Hoe werkt het?
,,Voor 25 euro per persoon kunnen vakantiegangers voor de hele vakantie hun eigen ligbed reserveren. Het maakt niet uit hoe lang ze gaan. Ze krijgen vooraf een plattegrond van het zwembad om een goede keuze te kunnen maken. We geven precies aan hoe de ligging is ten opzichte van het hotel en andere faciliteiten. Via gps kunnen we laten zien wanneer de bedjes in de zon liggen en wanneer in de schaduw. Zo kan iedereen een eigen stekje zoeken aan de hand van zijn voorkeuren. We beginnen met deze service in onze eigen hotels op de Canarische Eilanden. Vanaf deze zomer breiden we dit uit naar meerdere bestemmingen.''
Blijven andere reizigers dan met de rotbedjes zitten?
,,Maximaal 20 procent van de ligbedden wordt vooraf gereserveerd. De rest is nog steeds vrij beschikbaar. Op is op, als de 20 procent vol zit, stoppen we. Er worden niet meer bedjes op voorhand weggegeven.
Via gps kunnen we laten zien wanneer de bedjes in de zon liggen
Bovendien heeft niet iedereen dezelfde voorkeur, de wensen verschillen. De een houdt van zon, de ander meer van schaduw. Sommigen willen bij het kinderbad zitten, anderen juist bij het grote bad. De te reserveren bedjes staan op verschillende plekken. Het kan dus niet zo zijn dat alle bedden bij het pierenbadje zijn gereserveerd. Ook de andere toeristen hebben voldoende keuze. Dat houden we zo, want we willen al onze reizigers gelukkig maken.''
Hoe kwamen jullie op dit idee?
,,We doen voortdurend onderzoek naar de vakantiebeleving en proberen zo veel mogelijk op wensen van mensen in te spelen. Zo zijn we vorig jaar ook begonnen met ‘kies je kamer’, ook een service om een beetje stress, bijvoorbeeld over de verdieping waar ze slapen, bij reizigers weg te nemen. Mensen vinden dat prettig, maar de plek aan het zwembad is mogelijk nog veel belangrijker. Door die vooraf te reserveren, zijn mensen veel flexibeler. Ze kunnen ’s ochtends naar een stad of een lokaal marktje en weten dat ze daarna gewoon weer lekker met op hun favoriete bed bij het zwembad kunnen liggen.''
Het is nog een proef. Wanneer is die geslaagd?
,,Eigenlijk hebben we daar geen harde norm voor. Voor ons is de test geslaagd als reizigers er blij mee zijn. We onderzoeken vanaf het begin hoe ze de vakantie en deze service waarderen. Bij tevreden klanten gaan we door. Dat is onafhankelijk van het percentage stoelen dat daadwerkelijk wordt gereserveerd. Natuurlijk gaan we evalueren, maar we rekenen op een go. Eind april gaan we kijken hoe snel we het concept kunnen inzetten in andere hotels.''
Nog meer plannen in het vat?
,,We zijn bezig met location based messaging. Daarbij begeleiden we mensen van vertrek tot thuiskomst. We geven bijvoorbeeld informatie over de verwachte drukte op Schiphol op het tijdstip van vertrek en de rij waar ze moeten inchecken. We sturen een foto van de reisleidster die klaarstaat bij aankomst op de bestemming, vertellen wat het nummer is van de bus waarmee ze naar een accommodatie gaan en precies waar ze die bus kunnen vinden. Alles om de reiziger te ontzorgen.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Minder groei en meer inflatie door oorlog, maar Europese recessie lijkt vermeden
Europese landen moeten rekenen op minder groei en meer inflatie dan eerder voorspeld. Maar een recessie lijkt te worden vermeden, zegt Brussel in zijn nieuwste groeivooruitzichten. -
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
Kabinet maakt einde aan misleidende ‘van-voor’ prijzen
Er komt een einde aan misleidende ‘van-voor’ prijzen, meldt het ministerie van Economische Zaken. Volgens nieuwe regels moet de prijs waar korting op komt, de ‘van-prijs’, de laagste prijs zijn van de afgelopen dertig dagen. De aanpassing komt voort uit een Europees besluit om vanaf halverwege mei overal in de EU dezelfde regels te laten gelden. -
met video
Opnieuw honderden Nederlandse miljoenen naar luchtvaartconcern Air France-KLM
Nederland steekt opnieuw geld in luchtvaartgroep Air France-KLM. De staat wil zo zijn belang van 9,3 procent in de groep op peil houden. De staat betaalt 220 miljoen euro mee aan een kapitaalinjectie van in totaal 2,2 miljard euro.
-
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden? -
Omzet PostNL daalt door wegvallen effecten corona
De omzet van PostNL is in het eerste kwartaal gedaald. Dat komt onder meer doordat in dezelfde periode vorig jaar meer pakketten werden verstuurd vanwege de coronapandemie. Ook de hoeveelheid brieven liep terug omdat vorig jaar nog veel uitnodigingen voor een coronavaccinatie bij mensen thuis werden afgeleverd. -
Recordgroei voor detailhandel, terwijl roep om personeel toeneemt
De Nederlandse detailhandel kende in het eerste kwartaal een recordomzetgroei. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is de enorme groei vooral te danken aan het feit dat er in de vergelijkbare periode vorig jaar nog sprake was van een lockdown waarin veel winkels de deuren tijdelijk gesloten moesten houden. Intussen kampen winkeliers door het toenemende gebrek aan personeel wel weer met nieuwe problemen.