Volledig scherm
Heineken lanceerde dit jaar het eerste alcoholvrije bier onder eigen naam. © ANP

Warm voorjaarsweer stuwt verkoop Heineken

Heineken beleeft tot nu toe een prima jaar. De biergigant verkocht afgelopen half jaar 2,6 procent meer bier en boekt van Azië tot Afrika groei. Het Heineken-merk doet het nóg beter en groeide zelfs bijna 4 procent.

De omzet van Heineken - na AB InBev de grootste brouwer ter wereld - komt uit op 10,5 miljard euro. Dat is ruim 450 miljoen euro meer dan de 10,1 miljard euro in het eerste half jaar van 2016. De nettowinst bedraagt 871 miljoen euro, veel meer dan de 586 miljoen euro uit dezelfde periode vorig jaar.

Hoewel de eerste maanden van het jaar iets minder verliepen, is het Heinekenschip sindsdien overal in de wereld op stoom. In de lente zijn de verkopen met 4,2 procent omhoog gegaan, onder meer door relatief warm weer in Europa en doordat de paasdagen gunstig vielen. In het hele half jaar kwam de groei op 2,6 procent uit.

Het Heineken-label doet het daarbij extra goed: volumes stegen met 3,9 procent. In Brazilië, Canada, Hongarije, Italië, Mexico, Roemenië, Rusland, Zuid-Afrika en Zuid-Korea loopt de toename zelfs in de dubbele cijfers.

Sponsoring

Quote

Heineken blijft profiteren van het sponsor­schap van de UEFA Champions League en de Formule 1

Heineken

Ook in Argentinië, Frankrijk en in ons land is er sterke groei. Daar staat wel een daling in de voor Heineken belangrijke markten Vietnam en China tegenover. ,,Heineken blijft profiteren van het sponsorschap van de UEFA Champions League en de Formule 1, waar het sinds vorig jaar partner van is", verklaart de brouwer in zijn halfjaarverslag de goede prestaties.

Ook veel van de biermerken uit Heinekens portfolio scoren, waaronder speciaalbier Affligem, Desperados en Sol. In Azië is Tigerbier een succesnummer: in Vietnam compenseert Tiger de daling van het Heinekenlabel zelf. In heel Azië steeg de bierafzet met 6,3 procent. Maar niet overal loopt het goed: in Indonesië en Maleisië dalen de verkopen, evenals in China.

'Sterke resultaten'

,,We hebben het eerste half jaar sterke resultaten geboekt, waarbij alle regio's positief bijdroegen aan de groei in volume, verkopen en winst", reageert topman Jean-François van Boxmeer op de cijfers. ,,Europa presteerde goed, ons momentum in zowel Azië als Noord- en Zuid-Amerika blijft sterk, terwijl de resultaten in Oost-Europa, Afrika en het Midden-Oosten ondanks lastige omstandigheden verbeterden."

Afgelopen half jaar lanceerde Heineken ook zijn eerste alcoholvrije biertje. Heineken 0.0, het eerste nieuwe bier onder de eigen naam in decennia, hebben we meteen voor je getest. Het bier werd in maart in Nederland geïntroduceerd en daarna in vijftien vooral Europese markten.

De eerste resultaten zijn 'veelbelovend', concludeert de brouwer. In heel Europa stegen de volumes in alcoholarm en -vrij bier met dubbele cijfers. De groei was met name goed in Nederland, Spanje, Oostenrijk en Polen.

Speciaalbier

De aankoop van Lagunitas werpt vruchten af. De verkoop is sinds begin mei helemaal afgerond en de resultaten van de Amerikaanse brouwer van speciaalbier worden sinds eind mei volledig in de boeken meegenomen.

Heineken rondde verder eind mei de koop af van Kirins Braziliaanse bieractiviteiten. Heineken heeft daardoor nu 19 procent van de Braziliaanse biermarkt in handen, de derde in de wereld, en kan daar de strijd aan met grote concurrent Anheuser Busch InBev SA. De brouwer zegt vijf jaar nodig te hebben om het 1 miljard euro grote aankoopbedrag terug te verdienen.

De eind vorig jaar bekend- gemaakte overname van de 1.900 Britse pubs van Punch Taverns ligt op koers, stelde topman Van Boxmeer. Bedoeling is dat de ruim 360 miljoen euro kostende deal eind augustus wordt afgerond.

Concurrent ook in de lift

Waar Heineken al geruime tijd goed presteert, trekken ook de verkopen van grote concurrent AB InBev aan. Het Amerikaans-Belgische concern, dat een tegenvallend 2016 achter de rug heeft, kwam onlangs met 1 procent hogere bierverkopen over het afgelopen kwartaal. De omzet steeg 5 procent en de brutowinst zelfs met bijna 12 procent. Dat lukt AB InBev door in Europa en China meer premium bieren te verkopen. Ook levert de aankoop van concurrent SAB Miller flinke kostenvoordelen op. Maar de biergigant heeft het lek in Brazilië nog niet boven. De afzet daalde met 1,3 procent.

Volledig scherm
© REUTERS