Havermelk wordt steeds populairder, aldus producent Oatley.
Volledig scherm
Havermelk wordt steeds populairder, aldus producent Oatley. © Oatley

Zweeds haverdrinkmerk Oatly opent fabriek in Vlissingen

Haverdrinkmerk Oatly opent binnenkort een fabriek in Vlissingen. Dat is de eerste buiten thuisland Zweden. Per jaar zal er 120 miljoen liter haverdrink worden geproduceerd. De fabriek levert 15 arbeidsplaatsen op.

Oatly opent zijn tweede Europese fabriek in Nederland om aan de snelgroeiende vraag naar haverdrinkproducten te voldoen. De populariteit van zuivelalternatieven is enorm toegenomen en blijft groeien, aldus het bedrijf. Met de fabriek in Vlissingen wordt de productie dichter bij belangrijke markten gebracht en kiest Oatly bewust voor een duurzamere productieketen en vermindering van transport-uitstoot. ,,We hebben de vraag naar onze producten en plantaardige alternatieven in Nederland en de omliggende regio’s zien groeien. Vlissingen is de perfecte locatie voor onze productie als we op een duurzame manier aan deze groeiende vraag willen voldoen”, zegt Fredrik Gustavsson van Oatly.

Naast de opening van de fabriek zijn er plannen om het logistieke deel eveneens  in Vlissingen onder te brengen. De verpakking van de producten wordt uitbesteed aan een lokale partner die direct naast de fabriek van Oatly opereert. De nieuwe productiefaciliteit in Vlissingen zal ook capaciteitsoverschot opleveren, wat kansen biedt om nieuwe producten  te ontwikkelen en te introduceren. 

Omdat Oatly vindt dat consumenten beter geïnformeerd moeten worden over de klimaatimpact van voedsel, labelt het bedrijf de verpakking van alle producten met concrete cijfers die de co2-uitstoot van het veld tot de winkel laten zien. Het bedrijf roept voedselproducenten wereldwijd op om hetzelfde te doen, zodat klanten de kans krijgen om producten te vergelijken. 

  1. Veel souvenirwinkels staan op omvallen: ‘Misschien wel de meest vergeten bedrijfstak’

    Veel souvenir­win­kels staan op omvallen: ‘Misschien wel de meest vergeten bedrijfs­tak’

    Buitenlandse toeristen zijn na 15 juni weer welkom in ons land. Dat is goed nieuws voor de honderden souvenirwinkels in Nederland. De souvenirbranche is voor bijna 100 procent afhankelijk van buitenlandse bezoekers en zag de omzet sinds half maart teruglopen tot nagenoeg nul. De verwachting is dat veel winkeltjes het niet zullen redden. ,,We moeten het vooral hebben van Aziaten en Zuid-Amerikanen. Die zien we voorlopig niet terug.’’