Volledig scherm
Opera L’Orfeo van Nederlandse Reisopera © Nederlandse Reisopera

Bewegend kunstobject heeft hoofdrol in Monteverdi’s L’Orfeo van Nederlandse Reisopera

ENSCHEDE – Elke première is spannend voor de Nederlandse Reisopera. Maar de vuurdoop van Monteverdi’s opera L’Orfeo zaterdagavond in het Wilminktheater was extra beladen. Het gezelschap gaf een podiumvullend bewegend kunstobject een hoofdrol.

Een bewegend sculptuur met de naam Ego was rechthoekig van vorm en liefst van 4.5 bij 9 meter. Gemaakt van zestien vierkante kilometer dun draad van fluorkoolstof. Met de hand was geweven tot een doorschijnend geheel. Vanuit acht hoeken werd het aangestuurd door motoren. Het blok veranderde voortdurend van gedaante.

Gevangen

„In de beweging reflecteren we het innerlijk van het personage L’Orfeo. Het verbeeldt zijn perspectief. De ene keer zit hij letterlijk gevangen in het blok. Op een ander moment is het blok juist bevrijdend”, vertelt kunstenaar Lonneke Gordijn van Studio Drift. Met haar team werkte ze anderhalf jaar aan Ego.

Gewaagde keuze

Het bijzondere aan het kunstwerk is dat het geweven materiaal telkens anders oplicht, afhankelijk van hoe de lampen erop schijnen. De ene keer was het transparant, een volgende keer gaf het een solide beeld. De bijzondere reflectie kwam van het materiaal fluorkoolstof. Het lijkt op visdraad met net iets andere eigenschappen. Omdat geen enkel bedrijf zo’n grote rechthoek kon produceren, liet Studio Drift speciaal voor Ego een weefraam maken van 9 bij 4.5 meter.

Niet eerder in het bestaan, maakte de Reisopera de gewaagde keuze om een kunstobject zo’n grote rol in een productie te geven. Normaliter is de regisseur bepalend in een voorstelling en werkt daarin samen met een decormaker. In dit geval ging regisseur Monique Wagemakers met kunstenaars in zee.

Volledig scherm
Lonneke Gordijn © Studio Drift

Buiging naar publiek

Volgens Lonneke Gordijn pakte de samenwerking positief uit. „Het is een geweldige opera. Ego maakte aan het eind van de voorstelling zelfs een buiging richting het publiek.” Voor de Reisopera was de samenwerking spannend, maar voor Studio Drift ook. Het gerenommeerde collectief is bekend van ruimtelijke bewegende objecten. Drift maakt ze voor musea en architecten, maar ze vinden ook hun weg naar particulieren. Verzamelaars over de hele wereld hebben kunstwerken van Studio Drift in huis.

Lonneke Gordijn: „De samenwerking paste. Wij proberen als kunstenaars altijd emotie in objecten te verbeelden. Maar dat doet de choreograaf van de Reisopera ook, maar dan met de dansers. En de dirigent met zijn muziek. Wat ons betreft is het voor herhaling vatbaar.”

In samenwerking met indebuurt Enschede

Enschede e.o.