Enschede wil jaarlijks tonnen uittrekken voor ideale fietsstad met veilige oversteekplekken op singels en ruime fietspaden
ENSCHEDE - Meer en veiliger fietsen met ruim 30 procent minder fietsslachtoffers. Dat is de ambitie van het Enschedese fietsbeleid tot 2030. De gemeente wil er jaarlijks tenminste 7,5 ton in investeren. Met dat geld moeten voorzieningen worden verbeterd en de risicovolle oversteekpunten, zoals op de singels, worden aangepakt.
Delen per e-mail
Om de Enschedeër de komende jaren nog meer aan het fietsen te krijgen trekt de gemeente royaal de portemonnee. Een jaarlijkse investering van minimaal driekwart miljoen euro in tientallen fietsprojecten moet er over bijna tien jaar toe leiden dat 50 procent van de verplaatsingen tot 7,5 kilometer door Enschedeërs per rijwiel wordt afgelegd. Het is de ambitie van de nieuwe fietsvisie die het college van burgemeester en wethouders bij de raad heeft neergelegd.
Rechtsaf slaan
Die moet op 7 maart groen licht geven voor de plannen, die Enschede tot de ideale fietsstad moeten maken. Zo wordt het oversteken voor fietsers op gevaarlijke kruispunten fors verbeterd. De gemeente richt de aandacht daarbij vooral op de singelring. Bij kruispunten zonder verkeerslichten is het de bedoeling auto’s op de bepaalde plekken aan de singels alleen nog maar rechtsaf te laten slaan bij het oprijden of verlaten van de singelring. Alleen fietsers kunnen de singel op deze locaties oversteken.
Verder moet de opstelruimte voor fietsers bij kruispunten worden vergroot, pakt de gemeente de onveiligheid voor fietsers in de buurt van scholen aan en wordt verder werk gemaakt van fietsnetwerken als de F35 (richting Oldenzaal en Hengelo) en de F18 (parallel aan de nieuwe Twenteroute). Op fietspaden moet meer ruimte komen voor relatief nieuwe rijwielen als snelle e-bikes en (elektrische) bakfietsen. Parkeervoorzieningen voor fietsen worden verbeterd, net als de veiligheid in 30 kilometerstraten, zo luidt de gemeentelijke ambitie.
Ondertunneling bij kruispunten, dat is het ideale model. Maar daar is geen geld voor
Rapportcijfer
Aan de nieuwe, ruim zestig pagina’s tellende fietsvisie ging een uitgebreide raadpleging van de stad en de inwoners vooraf, onder meer via het Enschede Panel. Dat leverde het rapportcijfers 7,3 op voor het huidige fietsklimaat, maar bracht de gemeente ook tot het inzicht dat er meer aandacht nodig is voor de veiligheid van fietsers. „Er wordt steeds meer gefietst, maar dat levert ook meer ongelukken op. Die trend zien we landelijk overal”, zegt wethouder Jurgen van Houdt.
De plannen die nu op tafel liggen moeten resulteren in ruim 30 procent minder fietsslachtoffers over zo’n tien jaar. De nieuwe fietsvisie gaat uit van twee scenario’s: een zogeheten basisvariant waarvoor jaarlijks een investering van 7,5 ton nodig is en een veel luxere plusvariant die een paar jaar nog eens 1,4 miljoen euro vergt. Van Houdt: „Dat is het ideale model met bijvoorbeeld ondertunneling bij bepaalde kruispunten. Maar daar hebben we geen geld voor.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMVan torentje naar torentje
Zorgspecialist moet van Lilian Marijnissen in loondienst: ‘Waarom zou een arts meer verdienen dan de premier?’
ENSCHEDE - Een einde maken aan ‘doorgeslagen’ marktwerking en flexibilisering in de zorg: dat is het doel van Lilian Marijnissen. De SP-politica wil ongelijkheid in de zorgsector aanpakken en pleit ervoor om de macht van zorgverzekeraars weer bij zorgverleners neer te leggen. -
Dit jaar helemaal geen paasvuren in Twente
HOLTEN - Er zullen dit jaar geen paasvuren zijn in Twente. Dat hebben de veertien Twentse gemeenten gezamenlijk besloten, op advies van de Veiligheidsregio. Net als vorig jaar is corona de spelbreker. „Het is geen verrassing, wel zonde.” -
PREMIUM
Sanderink moet door het stof voor zijn ex: onterechte beschuldigingen moeten gerectificeerd
ENSCHEDE/ ARNHEM - Gerard Sanderink leed dinsdag in een paar uur tijd drie stevige nederlagen in rechtszaken tegen zijn ex-vriendin Brigitte van Egten. Hij moet op de websites van zijn bedrijven Strukton en Centric voor haar door het stof. -
PREMIUM
Deze Twentse scholieren mogen weer, ze willen weer, ze gaan weer: ‘School saai? Thuis is supersaai’
Twee en een halve maand mochten ze zich niet op school melden. Zagen ze docenten alleen als pratende gezichten op hun computers. Hielden ze pauze met hun thuiswerkende ouders. Sliepen ze uit tot een minuut voor de les begon. Belden ze met elkaar, om eenzaamheid tegen te gaan. -
PREMIUM
LTO verbolgen over glyfosaatverbod van waterschap Vechtstromen: 'Te snel gehandeld'
ALMELO/ZWOLLE – LTO Noord is boos over het glyfosaatverbod dat vorige week door het waterschap Vechtstromen is genomen. De boerenbelangenorganisatie vreest in de toekomst meer voor boeren nadelige besluiten.
-
Gronausestraat binnenkort dan toch echt op de schop: van racebaan naar veilige fietsstraat
GLANERBRUG – Deze maand beginnen de voorbereidingen voor het fietsveiliger maken van de Gronausestraat in Glanerbrug. In april wordt echt begonnen met het werk. De straat gaat er tussen de Nieuw Frieslandstraat en de grensovergang volledig anders uitzien. -
Curator: failliete Maaltijd Expert in Enschede had vergunningen niet in orde
ENSCHEDE - Maaltijdenservice Maaltijd Expert is door de rechtbank van Overijssel failliet verklaard. Een van de oorzaken van het faillissement is volgens de curator dat de vergunningen voor de productielocatie niet helemaal in orde waren. -
Twentse coronacijfers: 82 nieuwe besmettingen, geen nieuwe sterfgevallen
In Twente zijn het afgelopen etmaal 82 mensen positief getest op het coronavirus. Er waren geen nieuwe sterfgevallen door het virus. Dat blijkt uit cijfers die het RIVM maandagmiddag publiceerde.
In samenwerking met indebuurt Enschede