Een Keolistrein lijkt door rood sein te rijden tussen Enschede en Hengelo.  Maar het rechtersein is pas zojuist, na het passeren van de kop van de trein, op rood gesprongen.
Volledig scherm
Een Keolistrein lijkt door rood sein te rijden tussen Enschede en Hengelo. Maar het rechtersein is pas zojuist, na het passeren van de kop van de trein, op rood gesprongen. © Carlo ter Ellen DTCT

Staatssecretaris gaat praten met gedeputeerde over rijden door rode seinen

ZWOLLE/ENSCHEDE Staatssecretaris Stientje van Veldhoven gaat in gesprek met Overijssels’ gedeputeerde Bert Boerman over de roodseinpassages door machinisten van Keolistreinen.

Van Veldhoven reageerde daarmee op vragen van de Tweede Kamerleden Cem Laçin (SP) en Suzanne Kröger (Groenlinks). Zoals De Twentsche Courant Tubantia zaterdag meldde zijn machinisten van treinen van Keolis op het traject Enschede-Zwolle, sinds december 2017, 7 keer door een rood sein gereden. Dat gebeurde 1 keer op het traject Hengelo-Zutphen.

Gevaar

„Dat is 8 keer waarbij reizigers in gevaar hadden kunnen komen”, aldus Laçin. „Veiligheid wordt opgeofferd onder druk van het maken van winst. Dit zijn uitwassen van de marktwerking.” Zowel Laçin als Kröger hekelden de in hun ogen laconieke houding van de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (ILT). „Normaal gesproken is 2x geel rood. In dit geval is 8x rood geel”, verwoordde Kröger haar ergernis.

Gebruikelijk

De ILT verklaarde in De Twentsche Courant Tubantia dat zogenoemde STS-passages, spoorwegjargon voor het ‘ongeoorloofd rijden door een stoptonend sein’, ‘bij een combinatie van nieuwe infrastructuur, op een nieuw traject, met nieuw materieel en nieuwe machinisten het landelijk gebruikelijk is dat er iets verhoogde STS-passages zijn’.

Eisen

De Kamerleden namen daar geen genoegen mee en ook staatssecretaris Van Veldhoven vindt die uitleg onvoldoende. Zij kondigde aan in gesprek te gaan met gedeputeerde Bert Boerman, die voor de provincie Overijssel verantwoordelijk is voor vervoer. De provincie is de concessieverlener voor het spoortraject Enschede-Zwolle en bepaalt de eisen waaraan een vervoerder moet voldoen.

Voorwaarden

Van Veldhoven liet doorschemeren dat wellicht gekeken moet worden naar de voorwaarden in de concessie. „Om ze zo te maken dat we de risico’s verminderen”, aldus Van Veldhoven. Maar ze gaf ook aan dat het formeel niet haar verantwoordelijkheid is, net zoals zij verklaarde dat de inspectie onafhankelijk is. „Dit behoeft discussie in de regio.”

Afspraken

Ondanks aandringen van Laçin en Kröger om haar zelf in te laten grijpen, bleef zij bij dat standpunt. „Als ik daar iets over moet gaan zeggen, dan gaan we voorbij aan de afspraken die met de regio daarover gemaakt zijn.”

In samenwerking met indebuurt Enschede

Enschede e.o.