Volledig scherm
© ROBIN UTRECHT

1,5 miljoen zorggeld vergokt: beleid Holland Casino Enschede faalt

ENSCHEDE - Hoe kon zorgdirecteur Nina B. ongemerkt anderhalf miljoen zorggeld verspelen in het Enschedese casino? Holland Casino’s zegt een succesvol preventiebeleid tegen gokverslaving te voeren, maar in het geval van Nina B. faalde dat jammerlijk.

Het moet toch iemand zijn opgevallen? Op de avond van donderdag 26 oktober 2017 laat Nina B., directeur van zorgorganisatie Victorie, het geld vrolijk rollen in het casino aan het Van Heekplein. Liefst vier keer loopt ze naar de pinautomaat. Elke keer komt ze terug met een paar duizend euro, die meteen wordt ingezet. In totaal verspeelt ze die avond 11.500 euro.

Duizenden euro's

Quote

Hoeveel is veel? Voor een miljonair is 10.000 euro op een avond weinig

Woordvoerder Bart Visser van Holland Casino

Het is maar één voorbeeldje: uit het woensdag gepubliceerde verslag van de sociale recherche blijkt dat ze dat veel vaker deed. Steeds opnieuw naar de pinautomaat naast de kassa, steeds opnieuw met duizenden euro’s terugkomen. Er wordt wel vaker stevig gespeeld in het casino, maar er zijn niet veel cliënten die er jaarlijks gemiddeld 3 ton vergokken.

Volgens de site van Holland Casino wordt er strak gecontroleerd op bezoekfrequentie. Jonger dan 24 en meer dan acht keer per maand aan het spelen? Dan krijg je een gesprek. Voor 24-plussers gebeurt dat na vijftien bezoekjes in één maand. Maar op vergokte bedragen zit geen limiet.

Woordvoerder Bart Visser: „De pinautomaat in het casino is niet van ons, maar van de bank. En wij hebben geen bevoegdheid om de gegevens van die automaat op te vragen.”

Signalen opvangen

Maar telt dan niemand hoeveel mensen verspelen op een avond? „Onze mensen zijn wel getraind om signalen op te vangen. Dus ze zien echt wel hoeveel iemand op een avond inzet. Maar hoeveel is veel? Voor een miljonair is 10.000 euro op een avond weinig, voor iemand met een modaal inkomen is het te veel.”

Medewerkers van het casino zijn dan ook getraind om op andere indicatoren te letten. Hoe gedraagt iemand zich aan de speeltafel? Wordt hij boos als hij verliest? En als iemand regelmatig terugkomt, zie je dan veranderingen? Een onverzorgd uiterlijk, versleten kleding, meer drankgebruik? Het kunnen signalen zijn.

Bij vermoedens van gokverslaving, witwassen of andere narigheid gaat het casino met de bezoeker in gesprek. „Maar sommige mensen kunnen echt heel goed vertellen hoe ze aan hun geld komen. En onze middelen om hun verhaal te controleren zijn beperkt”, aldus Visser.

Quote

Onze middelen om een verhaal van een klant te controle­ren zijn beperkt

Woordvoerder Bart Visser van Holland Casino

Niet waterdicht

Holland Casino gaat niet in op het geval van Nina B. omdat de zaak nog onder de rechter is. Visser erkent wel dat het preventiebeleid niet waterdicht is. “Het is evident dat wij er niet gelukkig van worden als iemand speelt met geld dat niet van hem is, of met maatschappelijk geld. Als dat toch blijkt te kunnen zonder dat het ons opvalt, dan moeten we ons dat aantrekken en dan is dat een les voor de toekomst. We zijn in 99 procent succesvol met ons preventiebeleid, maar het kan altijd beter.”

In samenwerking met indebuurt Enschede

Enschede e.o.