Aantal fietsongelukken terugdringen met slim verlichtingssysteem uit Twente

VIDEOENSCHEDE - Terwijl het aantal auto-ongelukken elk jaar afneemt, neemt het aantal fietsongelukken toe. Reden om de Cruiser te ontwikkelen: een communicerend verlichtingssysteem voor fietsers.

Wie kent het niet? Er komt een fietser op leeftijd aanrijden. De snelheid waarmee de pedalen rondgaan, is laag. Ik kan nog wel oversteken, denk je. En dan plots is ie er al, die senior op elektrische fiets. Niet zelden leidt dit soort situaties tot ongelukken. Onder andere daarvoor biedt Cruiser een oplossing.

Denk aan de verlichting die op een bromfiets zit, maar dan slimmer en op een fiets. Richtingaanwijzers, remlicht en een snelheidsindicator. Dat is, simpel gezegd Cyclist RoadUser Interaction Support.

Een mondvol, maar aan de ontwikkeling is dan ook gewerkt door de Universiteit Twente, de Rijksuniversiteit Groningen, revalidatiecentrum het Roessingh en het Enschedese ontwikkelbedrijf Indes. "Het doel van de nieuwe technieken is het aantal fietsongevallen te reduceren dat ontstaat door samenspel met andere weggebruikers", vertelt hoogleraar Hans Rietman, revalidatiearts en hoogleraar revalidatiegeneeskunde en technologie aan de UT.

Volledig scherm
Richtingaanwijzers op een fiets. Waarom bestaat dat nog niet? © Annina Romita

Oudere fietsers

Met een toename van oudere fietsers, die ook nog eens gebruikmaken van snelle elektrische fietsen, neemt ook het aantal ongelukken toe. Onderzoeker Frank Westerhuis testte het systeem in Groningen. "Een van de mensen die we om een reactie op het nieuwe systeem vroegen zei: 'Ik kijk altijd naar de beweging van de benen om de snelheid in te schatten'." 1Twente Enschede sprak over het systeem met Carola Engbers, junior onderzoeker bij Roesink. Beluister dat item hieronder terug.

Volledig scherm
© Annina Romita

Ontwikkelaar Maurice Tak van Indes: "Het idee was iets aan de fiets toe te voegen, dat de intentie van de gebruiker duidelijker maakt." Het achterlicht van Cruiser is wat groter van formaat dan het standaardachterlicht van een fiets. Dat is omdat er richtingaanwijzers in zijn verwerkt. Het voorlicht is nauwelijks van een gewone voorlamp te onderscheiden. Er zitten echter allerlei technische snufjes in verwerkt. Zo zit in het achterlicht, naast de vanaf het stuur te bedienen richtingaanwijzers, ook een remlicht verwerkt. Bovendien wordt met speciale extra ledlampjes, die ook in de voorverlichting zijn verwerkt, de snelheid van de fiets verbeeld.

Kritisch

Productontwikkelaar Rutmer Tjeerdema van Accel, waaronder ook Sparta en Batavus vallen, is aanwezig bij de proef. Hij schat in dat het systeem maar een paar tientjes hoeft te gaan kosten. "Maar, waarom hebben jullie niet gewoon gebruikgemaakt van beschikbare systemen?", vraagt hij. "De nieuwe speed pedelecs hebben ook al verplicht een remlicht."

De toegevoegde waarde zit echter vooral in de richtingaanwijzers, blijkt uit het onderzoek van Westerhuis. 'Waarom bestaat het nog niet?', was de vraag die werd gesteld. Vooral voor oudere fietsers blijkt het een uitkomst. "Die vinden het toch lastig om een hand van het stuur te halen om richting aan te geven."

Volledig scherm
LED-verlichting in de voorlamp zorgt voor een snelheidsindicatie. © Annina Romita

In samenwerking met indebuurt Enschede

Enschede e.o.