Volledig scherm
© Emiel Muijderman

Bestuurders buigen zich over toekomst Technology Base Twente

ENSCHEDE - Nu de beoogde koper is afgehaakt, staan de gemeente Enschede en de provincie Overijssel voor de vraag hoe het nu verder moet met Technology Base Twente.

Wie krijgt het terrein van de Technology Base Twente in bezit? Een strategische heroriëntatie van enkele maanden moet duidelijkheid brengen over de gewenste eigendomsverhoudingen rond het gedroomde iconische bedrijventerrein nabij Twente Airport.

De vraag hoe het verder moet met de Technology Base volgt op het stranden van de onderhandelingen met projectontwikkelaar Schipper Bosch. De huidige eigenaren van het luchthavengebied - de gemeente Enschede en de provincie Overijssel - waren lange tijd in gesprek met de belegger over de aankoop van ruim tweehonderd hectare, maar slaagden er niet in overeenstemming te bereiken over de verkoopprijs.

Te groot

,,Het verschil tussen vraag en aanbod was gewoon te groot", zegt Patrick Welman, wethouder in Enschede en ADT-bestuurder, over de vastgelopen gesprekken. ,,Wij hadden een minimumprijs in gedachten en konden daar niet onder gaan, omdat we dan misschien problemen krijgen met Brussel in verband met staatssteun."

Schipper Bosch won in 2015 een prijs voor de transformatie van het industrieterrein Kleefse Waard in Arnhem en leek als beheerder en exploitant de ideale nieuwe eigenaar van het gebied. De vraag die nu op tafel ligt, is of wel de volledige tweehonderd hectare aan noordelijk plangebied aan een geïnteresseerde marktpartij van de hand moet worden gedaan. Daarbij gaat het onder meer om de start- en landingsbaan van de luchthaven. ,,Verkoop je het, of houd je op een of andere manier toch grip op het gebied en dus die baan. Willen we allebei aandeelhouder blijven of kiezen we voor een soort overheidsnv of een andere constructie, daar gaat het hier om."

Evenwicht

Dat beaamt ook Overijssels gedeputeerde en ADT-voorzitter Eddy van Hijum. ,,Op zich zijn wij er als overheden niet om een bedrijventerrein en een luchthaven te exploiteren. Dat kunnen private partijen beter en succesvoller. Maar we hebben wel met verschillende publieke belangen te maken. Dat is het evenwicht tussen economie en omgeving en het strategisch belang van het bezit van een luchthaven. Die draagt bij aan het vestigingsklimaat. Dat vraagt om een model waarin een balans wordt gevonden tussen ondernemerszin en het langdurig waarborgen van publieke belangen."

Aan het einde van het jaar moet de gekozen structuur helder zijn. De invoering daarvan en een eventuele verkoop vergen daarna nog geruime tijd. Ondertussen werkt het Topteam onder leiding van Aad Veenman gewoon verder aan het iconische bedrijventerrein dat gestalte moet krijgen. Welman: ,,Tijdens het verbouwen van de winkel zal het werk gewoon door moeten gaan."

Tevreden

Van Hijum is tevreden over de vorderingen van het Topteam, hoewel die voor de samenleving nog niet zichtbaar zijn. De provinciebestuurder is echter hoopvol gestemd over de komst van een proeffabriek voor de productie van composieten en lichtgewicht materialen waar enkele 'grotere industriële spelers' wel brood in zien. ,,Ik verwacht daar over een paar weken concreet nieuws over."

Daarnaast moet volgens de provincie de komst van het Fraunhofer-instituut en het Max Planck-instituut naar Universiteit Twente mede op het conto van het Topteam worden geschreven. Het binnenhalen van deze onderzoeksinstituten is versneld door de nauwe samenwerking tussen de universiteit en het Topteam.

In samenwerking met indebuurt Enschede

Enschede e.o.