Volledig scherm
© ANP

Beugelfles als ultiem handelsmerk van Grolsch

ENSCHEDE – Er zijn maar weinig bierflessen zo herkenbaar als de beugelfles van Grolsch. Het is een ultiem handelsmerk. Een iconische verpakking, die past in hetzelfde rijtje als het flesje van Coca-Cola en het blikje van Nivea. Schrijver Marcel Verhaaf heeft een boek geschreven over het bijzondere ontwerp: ‘Iconische verpakkingen – de Grolsch Beugelfles’.

„De beugel is eigenlijk de enige verpakking die ik ken die drie belangrijke zaken combineert”, zegt Verhaaf. ,,Hij is praktisch, want hersluitbaar. Geeft beleving door de ‘plop’. En is herkenbaar, lijkt niet op andere bierverpakkingen. Er zijn wel meer iconische merken die één of twee van die eigenschappen hebben, maar de beugel is hier uniek in.”

1897
De beugel is bedacht in een tijdperk waarin marketeers nog niet bestonden. De fles werd in 1897 voor het eerst gebruikt door Theo de Groen van Grolsch, in een tijd waarin alle brouwers beugelflessen gebruikten. Waar andere brouwers overstapten op de kroonkurk, hield Grolsch vast aan de beugelfles. Ook nadat veel productieprocessen gemechaniseerd werden en veel brouwers voor hetzelfde model fles kozen, bleef Grolsch de beugel trouw.

Verhaaf: „Tijdens mijn onderzoek voor het boek kreeg ik steeds meer respect voor de mensen bij Grolsch. Want er waren elke keer zoveel redenen die beugel af te schaffen. Ze hebben enorm veel inspanningen moeten leveren hem te behouden. En ze wisten precies wat hem zo waardevol maakte. Toen ze kozen voor ander materiaal voor het rode ringetje en voor de dop werd bijvoorbeeld goed geluisterd of de ‘plop’ nog hetzelfde klonk. Die aandacht voor details, dat is uniek.”

Stoer, robuust en eerlijk
Verhaaf vindt het ook wel terecht dat Grolsch die inspanning leverde. „De beugel is zo goed. Hij oogt onindustrieel, stoer, robuust, eerlijk. Dingen die je van bier verwacht. Volgens mij bestaat de beugel over honderd jaar nog. Want ze hebben bij Grolsch niet de fout gemaakt vast te houden aan het verleden: ze wisten de unieke eigenschappen van de beugel naar de toekomst te brengen.”

Bij Grolsch in Boekelo worden per uur 40.000 beugels per uur geproduceerd. De beugellijn is speciaal ontworpen voor Grolsch en draait wat langzamer, omdat het vulproces bewerkelijker is. Bijna 100 jaar was het beugelen, ofwel het bevestigen van de beugel op de fles, handwerk. Maar nu is er speciaal voor Grolsch een machine voor ontwikkeld.

Tubantia gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement  

In samenwerking met indebuurt Enschede

Enschede e.o.