Volledig scherm
Buurtbewoners in Stadsveld maken zich zorgen over de verkeersveiligheid in hun wijk nu op de gloednieuwe fietsstraat (de smalle Zweringweg) ook nog een lijnbus gaat rijden. Vlnr: Roelf de Bie , Jeanine Vinke , Marcel Suszka , Michelle Baesjou , Roy Kooijman en Marjanne de Bie. © Frans Nikkels

Buurt in Enschede bezorgd om fietsstraat met bussen en vrachtverkeer

ENSCHEDE - “Wat gebeurt hier?”, dachten omwonenden toen bij het kruispunt Zweringweg/B.W. ter Kuilestraat, pal naast hobbyzaak De Gekleurde Parel, zwarte en witte bushaltetegels werden geplaatst. Tegelijk met de aanleg van de fietsstraat. “Een bus, hier? Dat kan toch niet?”

Dus wel. De buslijnen in Stadsveld en Pathmos, lijn 4 en 5, zijn Syntus een doorn in het oog. De dienstregeling is lastig uitvoerbaar door lange reistijden en vertragingen. Met de gemeente is besloten de lijnen vanaf maart 2018 samen te voegen tot buslijn 5. De nieuwe lijn gaat niet meer door Horstlanden-Veldkamp, maar eromheen via de Parkweg. Vanaf de Elferinksweg rijdt de bus in één richting door Bruggert, ’t Zwering en Stadsveld terug naar de Elferinksweg. Bushaltes aan de Wicher Nijkampstraat en de B.W. ter Kuilestraat komen te vervallen.

Fietsstraten

In een brief zegt de gemeente dat bij de busroute is gekozen vanuit het ‘uitgangspunt een zo veilig mogelijk gebruik van fietsstraten’. Daar denken omwonenden anders over. De Zweringweg en B.W. ter Kuilestraat zijn volgens hen te smal voor een stadsbus. “Twee auto’s die elkaar passeren is al krap”, zegt Jeanine Vinke. “De bus heeft hier een tijdje proefgereden. Toen zagen we constant auto’s achteruit rijden om de bus te laten passeren.”

Na de halte aan de Zweringweg draait de bus de B.W. ter Kuilestraat op. Zes keer per uur in de spits. “Ik houd mijn hart vast met al die kinderen die naar de school aan de Elferinksweg fietsen”, zegt Nienke James. De bus zal achter de kinderen blijven drukken of moeten inhalen.  Behalve verdere overlast (geluid, trillingen in huis) denken omwonenden dat niemand in de wijk gebruik zal maken van de bus omdat die er eerder ook niet was.

Communicatie

Wat de buurt frustreert is de communicatie vanuit de gemeente. “Een jaar geleden werd in een infoavond over de fietsstraat iets gezegd over een buslijn”, weet Vinke. “Maar het kwam over alsof het een tienjarenplan was.” 

Buurtbewoners hebben inmiddels officieel bezwaar gemaakt tegen de vergunning voor het plaatsen van een bushalte. De wijze waarop het proces is gegaan, leidt tot ontevredenheid. “Niemand lijkt te willen luisteren”, zegt Marjanne de Bie. “Het is slechte communicatie. De eerste gerichte info die we hebben gekregen was de brief van eind vorige week over de buslijnen. Maar daarin staat niet dat we bezwaar kunnen maken en hoe.”

Volledig scherm
De verkeersknelpunten van Stadsveld © Petra Meulman

Knelpunten

Hoewel de gemeente de bus zo min mogelijk over fietsstraten wil laten gaan, is dat in Stadsveld het geval vanaf het Zweringpark (Marie de Roodelaan) tot aan de B.W. ter Kuilestraat.

Bij de kruising met de S.L. Louwesstraat is de Zweringweg ook nog de voorgestelde route voor vrachtverkeer. Ook in Bruggert komen fietsstraat (Cornelis Troostlaan) en buslijn (Bruggertstraat) samen. Op dit kruispunt is de fietsstraat, in tegenstelling tot alle andere kruisingen, geen voorrangsweg. De knelpunten zijn voorgelegd aan de gemeente, maar die heeft tot gisteren niet geantwoord.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM

In samenwerking met indebuurt Enschede

Enschede e.o.