Concept Business Festival in Enschede valt in de smaak

ENSCHEDE - Het concept van Business Festival Twente is in de smaak gevallen. Het Business Festival is de opvolger van de beurs Business Meeting Twente. Er kwamen circa 1.200 bezoekers op af.

Volledig scherm
© Frans Nikkels

In Hangar 11 op Twente Airport geen presentatie van goederen en diensten, zoals op de BMT, maar er werd louter kennis gedeeld rond de thema’s financiën, marketing en verkoop, personeelsmanagement, ict en techniek. Dat kennis delen gebeurde in presentaties voor geselecteerde doelgroepen, die persoonlijk door de 35 ‘partners’ van het festival werden uitgenodigd. Het geheel werd culinair ondersteund door Tao uit Enschede (sushi), Roast It (Borne), Fitres Boutique (van meesterkok Lars van Galen in Hengelo) en Event Creators uit Weerselo. De meeste bezoekers waren enthousiast:

Naam: Maarten Vazquez, Enschede

Bedrijf: Vazquez Design Studio

Volledig scherm
© Frans Nikkels

“De organisatie van dit Business Festival is wel bij me langs geweest met de vraag of ik partner wilde worden, maar daar heb ik van afgezien. Ook omdat ik er over twijfelde of deze aanpak wel zou werken in Twente, moet ik zeggen. En heb pas geïnvesteerd in een nieuw pand, je kunt als ondernemer je geld maar één keer uitgeven. Maar deze opzet bevalt me goed. Ik ben verrast. Het is een hip-evenement; het heeft een beetje qua ambiance en beleving het idee van een foodtruckfestival. Dus wie weet, ben ik volgend jaar één van de partners.”

Naam: Sheila Dilling, Enschede

Bedrijf: Dilling & Stuiver Personeelsadvies

Volledig scherm
© FRANS NIKKELS

“De Business Meeting Twente had door de jaren heen een wat stoffig imago gekregen, dit is kleiner en intensiever. Ik zie hier heel ook veel jonge mensen, dat ik ook winst, lijkt me. Ik heb net een presentatie bijgewoond van Maarten van Riemsdijk, docent aan Saxion en lector smart industry. Hij heeft een duidelijke mening over personeelsmanagement. Stelt onder andere dat vaste arbeidscontracten niet meer van deze tijd zijn en je als bedrijf voor vijf tot zeven jaar een partnerschap met een werknemer moet aangaan. Dat zijn ideeën waar we nog aan moeten wennen in Nederland, maar wel reëel.”

Namen: Wim Swier en Rogier Terhalle

Bedrijf: Food Connect, Almelo

Volledig scherm
© Frans Nikkels

Wim Swier, eigenaar Food Connect: “We hebben net geluisterd naar een lezing van Steven Peters over hoe je je bedrijf fit houdt. We bankieren bij de Rabobank, maar ik werd hiervoor uitgenodigd door de ABN AMRO. Steven Peters gaf een lezing over hoe je je bedrijf fit houdt. Vanwege het omgevingslawaai zit iedereen dan met een koptelefoon op het hoofd. Je kunt het daardoor goed verstaan, maar er is geen interactie mogelijk.” Rogier Terhalle, marketingmanager: “In die presentatie werd benadrukt, dat je als bedrijf niet bang moet zijn voor nieuwe ontwikkelingen, vooral op ict-gebied. Dat is een bevestiging voor ons. Stilstaand water gaat stinken, dat geldt ook voor bedrijven die stil blijven staan.”

In samenwerking met indebuurt Enschede

Enschede e.o.