Volledig scherm
Enrico Grobben, Marthijn Groenwoud, Stefano Golia en Gerben Lievers en Bas Janssen (v.l.n.r.) © Carlo ter Ellen/Annina Romita/Team Nijhuis

Deze drie Twentse bedrijven kunnen de Deloitte Fast 50 winnen

ENSCHEDE - Er staan drie Twentse bedrijven in de Deloitte Fast 50, de lijst met snelst groeiende technologiebedrijven van Nederland. Donderdagavond is de finale in Utrecht. De Twentse kandidaten zijn:

Creative ICT (Enschede)

Volledig scherm
Bas Janssen wil grote speler in de regio worden met Creative ICT. © Annina Romita

Bas Janssen is 26 jaar en al ruim 7 jaar ondernemer. Hij begon als 19-jarig thuis, op de slaapkamer, met het bouwen van websites. Janssen maakte via zijn sites eerst reclame voor de service in het simlock-vrij maken van mobiele telefoons die hij toen bood en voor decoders, die hij uit China importeerde. Later ging hij ook voor middenstanders en kleine zelfstandigen websites bouwen. Dat is uitgegroeid tot een fullservice internetbedrijf, dat concepten en strategieën bedenkt en apps, websites en ook webshops bouwt. Creative ICT werkt voor klanten als de Rabobank, Saxion, Nedap Health Care en het MST. De omzetgroei bedroeg de laatste 4 jaren volgens Bas Janssen circa 800 procent en het aantal werknemers groeide sinds 2012 tot 20. Janssen: “Mijn doel is in onze sector één van de grootste bureaus van Twente worden. "

Felloo ( Almelo)

Volledig scherm
Marthijn Groenwoud en Henrico Grobben (r.), eigenaren van Felloo. © Carlo ter Ellen DTCT

Enrico Grobben (58) en Marthijn Groenwoud (36) zijn de compagnons in Felloo. Het bedrijf groeit spectaculair dankzij het concept, waarbij de gehele kantoor ICT – software en hardware – op abonnementbasis wordt aangeboden. Dan gaat het bijvoorbeeld om telefonie, databeheer, wifi, printers, pc’s en bepaalde software. De omzet bij steeg de laatste drie jaar met 601% en komt over dit jaar uit op ca. 4 miljoen euro, voorspelt Enrico Grobben. Er werken nu 35 mensen. Klanten zijn o.a. Bolletje, uitzendorganisatie In Person en geneesmiddelengroothandel Mediq. Grobben: “Bedrijven kopen vaak te veel in en gebruiken het te weinig. Bij ons betaal je voor wat je gebruikt, je krijgt één keer per maand een uitgesplitste factuur en je kunt opschalen wanneer je wilt.”

Team Nijhuis (Borne)

Volledig scherm
Stefano Golia en Gerben Lievers, compagnons bij Team Nijhuis. © Foto Team Nijhuis

Digitaal marketingbureau Team Nijhuis (52 werknemers) staat al voor het derde achtereenvolgende jaar in de Fast 50. Het groeipercentage was afgelopen jaar 252%. Team Nijhuis is vooral groot in Adwordscampagnes in de zoekmachine Google. Het Financieele Dagblad berichtte onlangs, dat steeds meer grote adverteerders terugkomen van adverteren op internet, omdat ze worden gefopt door robots. Elke klik levert de website waarop de advertentie staat immers geld op. TV-adverteerders zouden met hun reclame terugkeren naar tv.
Directeur Gerben Lievers: “In reclame op tv gaat veel veranderen. YouTube is de tv aan het overnemen en tv-reclame wordt in de toekomst afgestemd op jouw interesses. Die interesses worden dan weer afgeleid uit de websites die je hebt bezocht.”  

In samenwerking met indebuurt Enschede

Enschede e.o.