Volledig scherm
HENGELO - NS trein passeert sein tussen Enschede en Hengelo. © Carlo ter Ellen DTCT

Extra sneltreinen moeten Twente bereikbaarder maken

ENSCHEDE - Twente moet sneller bereikbaar worden per spoor. Bijvoorbeeld met een sneltrein tussen Enschede en Zutphen en een extra sneltrein tussen Enschede en Zwolle.

Betere bereikbaarheid van Twente vanuit Zwolle, de regio Arnhem-Nijmegen en Münster is van groot economisch belang. Uit onderzoek blijkt dat mensen bereid zijn gemiddeld een uur te reizen om op hun bestemming te komen, en buiten de spits liefst maximaal 45 minuten. In die tijd moeten ze zo ver mogelijk kunnen komen. Nu nog is dat van en naar Twente te beperkt. Daarom komt de provincie in de Netwerkvisie Overijssel met ambitieuze plannen om de bereikbaarheid te verbeteren.

100 miljoen euro

Voor de weg staan al diverse projecten op stapel, zoals het verbreden van de A1, maar ook op het spoor is nog een grote verbeterslag te maken. Op het traject Enschede-Zwolle gaat na de zomer een sneltrein rijden, waarmee de reistijd met een kwartier wordt verkort tot 79 minuten. Dat is inclusief transporttijd van en naar het station en 5 minuten wachttijd op het perron. Enkel de treinreis duurt nu 63 minuten en na de zomer 50 minuten. Maar de provincie vindt eens per uur te weinig. Daarom wordt onderzocht of de sneltrein twee keer per uur kan gaan rijden.

Een verdubbeling van het spoor op een deel van het traject is daarvoor noodzakelijk. Dat zou ook de betrouwbaarheid van de dienstregeling ten goede komen, omdat vertraagde en elkaar tegemoetkomende treinen dan niet meer op elkaar hoeven te wachten. De kosten worden geschat op 100 miljoen euro.

Duitsland

Zelfs doortrekken naar Münster wordt overwogen. Een snellere verbinding met de Duitse stad heeft vooral economische voordelen voor Enschede. Twente kan ook veel baat hebben bij een snellere verbinding met de regio Arnhem-Nijmegen. De reis Enschede-Arnhem duurt nu per trein 106 minuten (inclusief transporttijd van en naar het station en 5 minuten wachten op het perron). Per auto is dat buiten de spits 65 minuten. Een te groot verschil, vindt de provincie. Een sneltrein tussen Enschede en Zutphen via Hengelo/Goor kan dan uitkomst bieden. Ook hier is een verdubbeling van het spoor op een deel van het traject nodig. Onderzoek uit 2017 toont aan dat dit wellicht haalbaar is, in combinatie met elektrificatie van de spoorlijn. Kosten worden geschat op minimaal 120 miljoen euro.

In samenwerking met indebuurt Enschede

Enschede e.o.