Volledig scherm

Grolsch nummer twee in Nederlandse kroegen

ENSCHEDE - Bierbrouwer Grolsch heeft last van de malaise in de Nederlandse cafés, maar heeft zijn marktaandeel in het strijdgewoel wel weten te handhaven. Het Enschedese merk wordt net als vijf jaar geleden nog steeds getapt in 9,5 procent van de horecaverkooppunten. 

Daarmee is Grolsch de nummer twee in de Nederlandse kroegen, na marktleider Heineken en nog net voor Amstel. Wel heeft Grolsch flink wat hectoliters afzet verloren, want het aantal cafés in Nederland is sinds 2010 met maar liefst 14 procent gedaald, van 8.300 naar 7.200. En met die daling is Grolsch evenredig meegezakt. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het bureau Datlinq.

Slinkende markt
In de horeca woedt een zware slag tussen de brouwerijen om verkooppunten te behouden. Want niet alleen daalt het aantal tappunten, ook betreden nieuwe brouwers de slinkende markt. Marktleider Heineken heeft daarvan het meest last, want het zag zijn marktaandeel krimpen van 38,1 procent in 2010 naar 34,4 procent dit jaar. Dat kwam vooral ten goede aan de merkloze bieren en de buitenlandse groeiers op de horecamarkt, zoals het Belgische Jupiler en het Duitse Warsteiner.

​Sterk in eigen provincie
Grolsch is nog het sterkst vertegenwoordigd in de provincie Overijssel, waar het met 43,9 procent van de verkooppunten de absolute marktleider is. Alleen Grolsch en het Limburgse Brand lukt het om in de ‘eigen’ provincie boven Heineken uit te komen. Grolsch is ook nog sterk vertegenwoordigd in het naburige Gelderland (16,2 procent) en Drenthe (14,5 procent). Het minst sterk aanwezig is Grolsch in Limburg, waar de brouwer maar 3,3 procent van de horeca-zaken van pils voorziet.

In samenwerking met indebuurt Enschede

Enschede e.o.