Volledig scherm
Vijf van de zes studenten die verantwoordelijk zijn voor het maken van het zonnevliegtuig dat voor hen ligt. © Lars Smook

Leerlingen Bonhoeffer Enschede vliegen met eigen zonnevliegtuig

ENSCHEDE - Technasiumleerlingen van het Bonhoeffer College hebben een zonnevliegtuig ontwikkeld. Maandag doen ze mee aan de Flying RED Challenge.

Of ze de Duitsers gaan verslaan met hun zonnevliegtuig weten ze maandag, maar de jongens van het Bonhoeffer College hebben er alle vertrouwen in. Sinds december zijn ze al bezig met de bouw van het vliegtuig op zonne-energie.

De Flying RED Challenge wordt maandag gehouden in Marknesse bij het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum. Tegenstander is het Engelbert Kaempfer Gymnasium uit het Duitse Lemgo. Daar hebben ze al eerder een zonnevliegtuig gemaakt, weet Benno Berendsen, docent natuurkunde en technasium. "Winnen is leuk, maar deelnemen is belangrijker. Het is leuk om er mee bezig te zijn. We hebben het buiten de lesuren gedaan. Ze zijn met nul kennis begonnen en als je dan nu kijkt - een groot verschil."

Zes leerlingen vinden voor de Challenge was niet zo moeilijk. ,,We hebben even rondgevraagd wie het leuk zou vinden om mee te doen en deze jongens waren er al snel bij."

Planning

De zes die het vliegtuig hebben ontworpen zijn Joep Elfrink, Hidde Hoorweg, Joep Rekers, Twan Nuyen, Thijs Volk en Stan Vaartjes. Ze zitten op 4 havo, 4 vwo of 5 vwo. Vijf van hen zijn op donderdagmiddag in het technasium druk aan het werk met het vliegtuig. De planning was dat het om 12.00 uur klaar zou zijn, maar dat is niet gelukt. De voorvleugel, met een spanwijdte van 2,30 meter, zit er nog niet aan en de zonnecellen liggen er ook nog niet op. De onderkant ligt ook nog open. Het toestel is 1,60 meter lang, gemaakt van balsahout en opgevuld met pur schuim.

"Dan liggen alle onderdelen binnen mooi beschut", zegt Berendsen. Hij vindt het mooi dat de jongens zo rustig blijven tijdens het bouwen. "Het is net of het dagelijks werk is." De wedstrijd bestaat uit drie onderdelen: de presentatie, een efficiëntietest en een zoekopdracht. De waardering telt voor respectievelijk 20, 30 en 50 procent. Voor de zoekopdracht zit er een cameraatje onder het vliegtuig dat op twee kilometer afstand bediend moet kunnen worden. Voor de efficiëntietest moet er 21 minuten gevlogen worden. Of dat gaat lukken? "Jawel", zeg Thijs. ",De motor hoeft niet constant aan, omdat we hem ook laten zweven. Hebben we zelf verzonnen."

Gedachten

Terwijl er volop geklust wordt, is Twan in gedachten verzonken. Hij heeft het heel kort over de zonnecellen. Of ze nu 0,7 of 1,7 volt waren, blijft de vraag. Volgens Youp maakt het niet veel uit. "Maandag regent het de hele dag. Ik heb de radar al gecheckt."

Het eerste zonnevliegtuig van het Bonhoeffer heeft ook een naam: Bonflyer. Youp: "En als-ie crasht, is het Bonfire." Brand ligt op de loer, weten de jongens. "De videozender wordt heel warm, die moet gekoeld worden." Het koelen moet met lucht. Waar de gaatjes moeten, wordt nog overlegd. Ze hebben nog even de tijd. Maandag moet het gebeuren.

'Bonflyer' is een spin-off van het Solar Team Twente dat in oktober met een zonneauto meedoet aan het WK in Australië. Het zonnevliegtuig heeft aan materialen zo'n 1200 euro gekost, exclusief de zonnecellen, die zijn verkregen van het Solar Team Twente. Bart Ormel is de tweede docent die bij het project betrokken is.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM

In samenwerking met indebuurt Enschede

Enschede e.o.